I USA har abortmotståndet varit organiserat sedan 70-talet. Grunden till dagens pro-life-rörelse lades efter den banbrytande domen i målet Roe mot Wade, men Helena Brors kartläggning visar att det inte är någon helt enhetlig rörelse.
I augusti 1871 förde en artikelserie i The New York Times upp abort på den amerikanska dagordningen. ”The Evil of the Age” avslöjade vilka Manhattans abortörer var, varifrån de härstammade och hur deras mottagningsrum var inredda. Trots att abort var helt olagligt i USA kunde många läkare utföra aborter ostörda av myndigheter. Nu följde flera tidningar New York Times exempel och hängde ut abortläkare i New Orleans, San Francisco, Philadelphia och hundratals andra städer.
Rubrikerna löd bland annat ”Child Murder in Massachusetts” och “The Terrible Sins Which Vanity and Fashion Lead Their Devotees to Commit”. Som resultat infördes ökade polisinsatser mot abortörer och tydligare straffskalor för fosterfördrivning i samtliga delstater. Lokaltidningar slutade publicera krypterade annonser för abortkliniker. Läkarorganisationen American Medical Association uteslöt alla abortutövande medlemmar, vilka de betecknade som ”moderna Herodes”. Återstoden av 1800-talet var abort en ickefråga i USA. Den allmänna opinionen var emot abort under alla omständigheter. Detta gällde även de amerikanska suffragetterna.
De största verkar bakom kulisserna
En ny antiabortströmning uppstod i slutet av 1960-talet som en motreaktion på abortlegalisering i somliga delstater. Till en början bestod den i mångt och mycket av United States Conference of Catholic Bishops och romersk-katolska politiker.
Till följd av Roe mot Wade 1973 ökade och mobiliserades USA:s abortmotståndare till dagens pro-life-rörelse. Begreppet ”pro-life” sattes i bruk av den första och största antiabortorganisationen, National Right to Life Committee, NRLC, grundad 1968. I dagsläget är NRLC USA:s mest inflytelserika antiabortlobby med över 3 000 lokalföreningar. De verkar främst bakom kulisserna med fokus på lagstiftning.
Under Reaganeran bildades en uppsjö av högerevangelikala lobbyorganisationer, såsom American Family Association, Focus on the Family och Concerned Women for America. Dessa grupper kombinerar abortfrågor med motstånd emot samkönade äktenskap, entartete (degenererad) konst och förbud mot barnaga. Abortmotstånd som särintresse förblir dock huvudsakligen katolskt inom amerikansk politik.
När argumenten krockar
Bland enfrågegrupperna märks främst American Life League (ALL), Pro-Life Action League, PLAL, och Operation Rescue. ALL publicerar tidskriften Celebrate Life och håller årligen tävlingen National Pro-Life T-Shirt Week, som går ut på att bära en antiaborttröja på så många platser som möjligt. PLAL ägnar sig åt ”trottoarrådgivning”, det vill säga att demonstrera utanför abortkliniker och mana presumtiva patienter att fullborda sina graviditeter. Operation Rescues signum var länge blockader av abortkliniker, vilket 1994 ledde till införandet av lagen Freedom of Access to Clinic Entrances Act.
Nämnas bör att i USA finns feminismschatteringen ”pro-life feminism”, huvudsakligen representerad av organisationen Feminists for Life. Dessa argumenterar mot abort utifrån ett kvinnligt, snarare än religiöst, perspektiv med kvinnofrågor i centrum. Varje år kring årsdagen för Roe mot Wade anordnas pro-lifedemonstrationen March for Life i Washington med dryga 250 000 deltagare per år. Interna stridigheter uppstod i marschen 2002 när March for Lifes ordförande Nellie Gray förbjöd organisationen Pro-Life Alliance of Gays and Lesbians att delta. När antiabort-HBT-personerna ändå dök upp lät Gray dem arresteras av polis.