Konstbiennalen i Venedig har just slagit upp portarna. Lena From är på plats och rapporterar om en blandning av allmängiltigt och privat.
Illuminations. Den mångtydiga titeln slår an tonen för årets konstbiennal i Venedig. I fokus står upplysning och belysning. Upplysning i form av kunskap och filosofi. Beslysning av bland annat nationalism och politiskt uppvaknande. Men genusfrågorna lyser med sin frånvaro.
För bara andra gången i Venedigbiennalens idag drygt 110-åriga historia är en kvinna vald till curator för huvudutställningen. Schweiziska Bice Curiger är i konstkretsar främst känd som chefredaktör för inflytelserika konsttidskriften Parkett, som hon var med och grundade 1984.
Detta är sannolikt en bidragande faktor till att antalet kvinnliga konstnärer som omväxling finns angivet som faktauppgift i årets pressmaterial. Bice Curiger har valt 83 konstnärer till årets huvudutställning, varav 32 är kvinnor. Det motsvarar 38 procent av utställarna, vilket nära nog når upp till svenska officiella jämställdhetsmål (regeringen räknar 40 procent.
2005, då spanska María Corales och Rosa Martínes som första kvinnliga curators förestod biennalen, valde de att apostrofera faktum genom ett tydligt feministiskt statement. Redan i öppningsrummet lät de legendariska aktionsgruppen Guerilla Girls stalla fragan ”Var finns Venedigs kvinnliga konstnärer?” som besvarades: ”Under männen.”
Efter att ha räknat antalet utställda verk på Venedigs samtliga konstmuseer kom Guerilla Girls fram till att endast 40 av 1 238 verk var utförda av kvinnor – en relation som står sig ocksa idag. Bice Curigers gör med sitt öppningsverk ett lika tydligt statement, men endast for utstallningen.
Kinesiske installationskonstnären Song Dongs rekonstruktion av farföräldrarnas gamla hugong-bostad i Beijing, fungerar som en känslig sammanfattning av hela Illiuminations, vilken spänner från det allra mest privata till det evigt allmängiltiga.
Kroatien problematiserar till exempel i sin nationella paviljong minne och historia bland annat genom visning av privata sexfilmer fran början av 1970-talet. Medan amerikanske James Turells hamnar på andra sidan av spannet med sin tids- och rumsupplösande ljusinstallation.
Drygt 3 000 journalister är ackrediterade till pressdagarna som öppnade på onsdagen. På lördag öppnar det till ytan fem kvadratkilometer stora utställningsområdet för allmänheten och stänger igen först den 27 november.
Feministiskt perspektiv återkommer med en recension i nästa veckas nummer.