Startsida - Nyheter

Konstnärlig störning i global värld

De provocerande konstnärerna Gunilla Sköld- Feiler och Dror Feiler har ofta hamnat i hetluften på grund av sitt aktiva politiska ställningsstagande. Nu är paret aktuella med en stor gemensam utställning på Passagen i Linköping.

Interference betyder störning. Dessutom förstärkningsfält, ingripande och inblandning i skeenden. Interference är också namnet på paret Feilers utställning – en blandning av videos, taktila objekt, foton, teckningar och installationer. Utställningen kommer också bjuda på en del samarbetsprojekt, mestadels olika konstvideos, och en stor ljudinstallation i form av en stor buss av akrylplast.

Ljudinstallationen har fått namnet Amygdala, som är den del av hjärnan där rädslan sitter. Den direkta anledningen till namnvalet vill Gunilla Sköld-Feiler inte avslöja. Det ligger helt enkelt hos betraktaren och kommer att bli uppenbart när man lyssnar på ljudinstallationen, menar hon.

– I amygdala sätter sig all oro, alla hemska minnen, obehag och rädslor. Det är kopplat till den här bussen. Och en buss kan ha många olika associationer – kollektiv, självmordsbombare och så vidare, säger Gunilla Sköld-Feiler.

Israel-Palestina-konflikten är en del av parets liv och det syns spår av den i utställningen. Men med olika utgångspunkter. Medan Dror har personliga erfarenheter och är aktivistisk i botten så ser Gunillas ingång annorlunda ut, hennes engagemang kom genom maken.

Gunilla Sköld- Feiler jobbar mycket med textiler och anser sig ha en feministisk agenda med sin konst. Men eftersom hon inte vill skriva betraktaren på näsan är hon ovillig att avslöja tanken bakom verken. Istället för uppenbara budskap förmedlar de en lekfullhet och ett fritt associerande. Budskapet i konsten är egentligen ointressant, menar hon, istället jobbar hon utifrån komplexitet, att man ser problem från olika håll.

Men installationen Colony är feministisk, säger Gunilla Sköld-Feiler. Den har tidigare visats i Israel, Norge och Stockholm och kommer nu ingå i Interference i Linköping. Verket består av frottéhanddukar från hela världen, nerklippta och rullade som Torarullar. Det är mestadels 50- tals filtar i pastellfärger med barnsliga motiv och resultatet liknar ett färgrikt landskap där rullarna står i cirklar på golvet och växer utåt som svampar eller städer.

– Jag använder mig ofta av tyger som utgångspunkt i många verk. Det riktar sig till kvinnor, säger Gunilla Sköld-Feiler.

Vad har du för förväntningar på utställningen?

Interference kommer att kännas som ett vinddrag. Man kommer få en känsla av den värld vi lever i. Den globala, krympande värld, där alla problemen blir mer närvarande.

Handlar det mer om politik än konst för dig, eller tycker du inte man kan skilja dem åt?

– Politik är politik, punkt. Man kan inte direkt förändra världen med konst, det går inte. Det räcker liksom inte. Men all konst berättar något om tillståndet i världen. Även om vi väljer att måla en tavla med blommor så berättar den något.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV