Startsida - Nyheter

Låg kunskap om etiskt sparande

– Finansbranschen har under alltför lång tid varit lomhörd vad gäller etik. Resultatet av vår undersökning borde vara en väckarklocka. Det är dags för den finansiella sektorn att ta större ansvar och informera sina kunder om hållbara etiska alternativ, säger Jan Bertoft som är generalsekreterare vid Sveriges Konsumenter.

1 000 konsumenter har tillfrågats om hur de ser på finansiella tjänster och etik, av organisationen Sveriges Konsumenter. Nära 70 procent tycker att det är viktigt att få information om etiska aspekter på finansiella tjänster. Om det hade funnits ett webbverktyg för att jämföra etiska alternativ skulle hälften av de tillfrågade använda det.

Den finansiella sektorn har en nyckelroll i den svenska ekonomin och ska inte få komma undan sitt ansvar i hållbarhetsfrågor, skriver organisationen i ett pressmeddelande. Finansbranschen förvaltar en stor del av konsumenternas investeringar i form av fonder, aktieportföljer och andra former av sparanden.

Om man inte får information om att det finns etiska alternativ finns det ingen möjlighet att välja, anser Jan Bertoft. Företag borde se det som en möjlighet att profilera sig på området.

Sveriges Konsumenter uppmanar finansbranschen att verka för en fungerande inre marknad, bidra till att stärka konsumentskyddet för finansiella tjänster, medverka till att utbilda konsumenter i finansiella frågor och hitta former för hur marknaden för finansiella rådgivare kan utvecklas.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV