Mädchen für alles

Bilmärket Alfa Romeo tog skådespelerskan Uma Thurman till hjälp när bilmärket skulle ha TV-reklam. Hon sitter visserligen inte på motorhuven i bikini, däremot spelar hon den ruschiga multifunktionella kvinnan – hon som hinner allt. Och tydligen gick det hem för resultatet blev att bilen syns mer, både i medierna och på vägarna, uppger nyhetsbrevet Indikat som bevakar nyheter inom reklam och marknadsföring.

I maj 2010 tog Fiat Group Automobiles över importören i Sverige från en mindre privatimportör. Med det följde en nysatsning, som inneburit ett utökat återförsäljarnätverk, en helt ny produktportfölj och även ökade reklaminvesteringar.

I slutet av november 2010 lanserades Alfa Romeo Giulietta, efterföljaren till Alfa Romeo 147. Höstens kampanj var en relansering av namnet Giulietta, som användes till och från på olika modeller från 1950-talet. Reklamidén känns också som om den levt kvar sedan 1950-talet, innan diskussionen om diskriminerande reklam hade tagit fart.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV