Med rötterna i de västafrikanska släktena jalis berättartradition gör Sousou & Maher Cissoko musik med syfte att skapa möten mellan människor. I veckan påbörjade paret sin långa bilresa mot Dakar, tillsammans med dansaren och slagverkaren Malang Diedhiou och etnologen och journalisten Karin Elfving.
Bara timmar innan avfärd gav bandet en konsert i Stockholm och berättade om projektet för press och andra intresserade som kommit till galleri Aguéli på Söder.
Bland annat förklarade Karin Elfving att de alla tidigare rest mycket till Dakar med flyg men att poängen med bilresan är att möta människor på vägen; det är i sådana möten kreativitet uppstår, och att lyfta fram mångfald och vikten av möten känns extra relevant i Europa idag.
Elfving kommer att intervjua dem som besöker konserterna för att undersöka hur folk på olika platser ser på en musikgrupp där medlemmarna har olika bakgrund, Maher Cissoko från Senegal och Sousou Cissoko från Sverige.
I sina sånger blandar de språken svenska, engelska, mandinka och wolof, och Maher spelar det traditionella instrumentet kora, ett stränginstrument som närmast liknar en långhalsad luta. Det har varit förbehållet män att traktera instrumentet men Sousou Cissoko berättar att det är lite mer uppluckrat idag och hon har själv fått lära sig att spela det.
Hon poängterar också att de inte vill förstärka bilden av ”den andra”, de är noga med att uppträda som sig själva, utan att exotisera sin musik. Att förnya är en del av traditionen, och med sin turne vill de överföra traditionen till 2000-talet och skapa förståelse via musiken.
Resan till Dakar beräknas ta tre veckor och går att följa via facebook, twitter och blogg. Exempel på städer som kommer att passeras är Köln, Lyon, Barcelona, den spanska enklaven Ceuta (där en spelning är planerad för afrikanska migranter), Marrakech och Nouadhibou, den senare en av de främsta avfärdsplatserna för båtmigranter på väg till Kanarieöarna.