Startsida - Nyheter

Nyheter

Miljonbelopp till kvinnohjärtan

Hjärt-Lungfondens kampanj Rädda kvinnohjärtat har i år samlat in hela 1,1 miljoner kronor genom samarbete med KappAhl. Klädkedjan har i sina butiker haft försäljning av smycken och väskhållare till förmån för kampanjen.

– Att tillsammans med våra kunder bidra till forskning som stödjer vår främsta målgrupp, kvinnorna, är ett långtgående engagemang som vi är väldigt stolta över. Hjärt-Lungfonden är en välrenommerad organisation och en långsiktig samarbetspartner för oss, säger Christian W. Jansson, styrelseordförande för KappAhl.

Amelia Adamo, talesperson för Hjärt-Lungfondens kampanj Rädda Kvinnohjärtat – Go Red och styrelseledamot för KappAhl, säger:

– Det finns alldeles för lite kunskap om kvinnors hjärtsjukdom idag, inte bara inom forskningen utan även hos kvinnorna själva. Det försöker jag på olika sätt bidra till att råda bot på, säger Amelia Adamo.

Även om kvinnor drabbas av hjärtsjukdomar i lika hög utsträckning som män, bygger dagens hjärtvård främst på forskning kring mäns hjärtan. För att behandlingen av patienter ska kunna anpassas utifrån kön, kroppsstorlek och ålder behövs mer forskning på kvinnohjärtat, skriver KappAhl i ett pressmeddelande.

Varje år dör nästan 20 000 kvinnor av hjärt-kärlsjukdom. Det motsvarar 55 kvinnor om dagen.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV