Normkritiska teateramatörer

Med rejäla lackstövelkliv går CT fram och tillbaka över scenen medan Vivallius ruskar på de tunna flätorna under baseballkepsen. Högstadiepubliken sitter knäpptyst och följer de nio unga skådespelarna när de varvar brutalitet och ömhet, framtidsdrömmar och djupaste besvikelse.

Det är premiär för musikalen Livsmedel. Både manus och musik har skrivits av eleverna i avgångsklassen på musikalprogrammet på Österlengymnasiet i Simrishamn. Pjäsen ligger nära publiken - den handlar om brytningstiden mellan barndom och vuxenliv och visar hur svårt det är att följa de enkla reglerna i livets spel.



Insiktsprocess

Uppsättningen är ett samarbete mellan skolan om teaterföreningen ScenÖsterlen men också en del av Scenus, ett projekt som vuxit fram under en längre tid, berättar Malin Tuuvas, utbildnings-och verksamhetsutvecklare på ATR.

– Det har varit en insiktsprocess. När jag reste runt i landet och tittade vad som spelas på våra scener var det ofta ganska torftigt och människor reducerades till stereotyper. Hur påverkar det publiken? Och hur påverkar det alla de barn och ungdomar som står på scenen?



Svaret på frågorna blev en veckas intensivkurs i augusti förra året för tio amatörteaterregissörer, från Kalix i norr till Simrishamn i söder. Därefter har de haft workshops tillsammans och också fått hjälp med sina egna uppsättningar av dramaturger från Riksteatern.

– De har fått lära sig metoder för att få syn på den egna konstnärliga processen. Vår ambition är att arbeta normkritiskt och vi har också ett intersektionellt perspektiv. Mycket handlar naturligtvis om genus men även etnicitet, ålder och sexualitet.



Nya nycklar

En av deltagarna i Scenus är ScenÖsterlens konstnärliga ledare Anna Kesar, som också regisserat elevuppsättningen Livsmedel. Hon är lyrisk över Scenus.

– Jag är helt såld! utbrister hon när hon tillsammans med eleverna pustar ur efter den lyckade premiärföreställningen.

– Men Scenus är inget avslutat projekt för mig, det har varit en kurs för att försöka bli mer medveten, skaffa sig nya nycklar.



I arbetet med Livsmedel såg hon till att manus var helt könsneutralt innan eleverna började genomläsningen. ”Hon” och ”han” ersattes med ”hen”. Alla elever fick läsa samtliga roller innan man delade upp dem mellan sig och personerna har medvetet fått namn som inte associerar till något specifikt kön.



Festival

Eleverna har också uppskattat arbetet.

– Det kändes lockande och intressant att tänka mer på de här sakerna, säger Gloria-Karin López, som spelar en tjej med stort behov av att hävda sig, samtidigt som hon innerst inne drömmer om att bli fiskare.



De andra nickar instämmande.

– Vi har lärt oss väldigt mycket. Om när man rör sig till exempel – då kan man röra sig som i en kub, som man ska fylla ut, säger Elisabeth Björklund och tar stora kliv samtidigt som hon svänger med armarna.



Att bli medvetna om laddningen i olika rörelsemönster har varit en viktig del i arbetet. De har också arbetat mycket med blickar, om skillnaden mellan att vara iakttagare och att bli iakttagen.

Scenkostymerna har också arbetats fram genom intensivt arbete. Genom att sätta fingret på många stereotyper har Simrishamnseleverna lyckats skapa komplexa och personliga rollkaraktärer som lever sina egna liv på scenen.

När föreställningarna på den egna skolan är slut ska de åka till Scenusfestivalen i Västerås för visa sin uppsättning tillsammans med de övriga nio pjäser som ingått i projektet.

Det definitiva målet för projetket kommer att nås i samband med årets Pride-festival i Stockholm. Då lanserar ATR den metodbok för amatörteaterregissörer som tagits fram under arbetets gång.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV