Oenighet kring värdet av företags miljösatsningar

Tidningen Aftenposten refererade nyligen en studie som visade att miljö- och samhällshänsyn gör finansiärer tveksamma till satsningar. Uppgifterna hade tidningen hämtat från en magisteruppsats skriven vid Norges Handelshöyskole (NHH).

Men Trude Andersen, specialist inom CSR (Corporate Social Responsibility) vid statliga Innovasjon Norge, håller inte med om NHH:s resultat.

– Miljö- och samhällsansvar är bland de främsta konkurrensfördelar ett företag kan ha i sin marknadsföring, säger hon.


CSR-forskare förvånad

Resultat från den undersökning som uppsatsen vid NHH är baserad på visar att investerare tror att samhällsansvar har negativ effekt på företagens bärkraft och lönsamhet. Därtill konstaterade författaren till uppsatsen att den säkraste vägen till ett näringsliv som tar miljöansvar tycks vara statliga regleringar.

Maria Gjölberg är verksamhetschef för nätverket CSR Norge, och forskar vid Senter for Utvikling og Miljö vid Oslo universitet. Hon säger till Aftenposten att hon är förvånad över slutsatserna från NHH, om att miljöinitiativen skulle få direkta ekonomiska konsekvenser. Hon tror också att finansieringsbranschen av tradition inte har vägt in sociala och miljömässiga hänsyn i sina bedömningar.

Maria Gjölberg är även skeptisk till att de "miljönegativa" resultaten kommer att gälla framöver:

– Stora aktörer som går in i långsiktiga satsningar värderar CSR mer positivt och söker kontinuerligt efter förfinade mätmetoder som visar på värdet av miljö- och samhällsansvar, säger hon.


Garanterar hållbarhet

Trude Andersen vid Innovasjon Norge, som Feministiskt Perspektiv talat med, uppger dock att seriösa och långsiktiga finansinstitut betraktar CSR som en garanti för hållbarhet – både i affärer, för miljön och för anställda.

– Jag ångrar så att jag inte skrev en debattartikel direkt i anslutning till publiceringen av forskningsresultaten från NHH, i Aftenposten. Våra undersökningar pekar på resultat i rakt motsatt riktning och vi lägger stor vikt vid CSR när företag söker etableringsstöd eller liknande, säger hon.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV