Startsida - Nyheter

Papperslösa kvinnors rätt till plats på kvinnojour

På onsdag 19 januari tar Göteborgs kommunstyrelse upp motionen om papperslösa kvinnors rätt till plats på kvinnojour. Handläggare i Göteborgs stadsdelsnämnder som fått yttra sig benämner papperslösa som ”icke-existerande” människor och hänvisar till reglerad invandring för att slippa ansvar för papperslösa kvinnor som behöver plats på kvinnojour.

I juni 2010 la Vänsterpartiet i Göteborg en motion om papperslösa kvinnors rätt till boende på kvinnojour. Vänsterpartiet föreslår att ideella kvinnojourer som får ekonomiskt stöd från Göteborgs Stad ska få ersättning för verksamhet riktad mot papperslösa kvinnor och att Kriscenter för kvinnor får i uppdrag att ta emot även papperslösa kvinnor och ge dem stöd och skydd.

Stadskansliet har remitterat motionen till SDN Bergsjön, Frölunda-Högsbo, Kärra- Rödbo, Linnéstaden och Social resursnämnd. I de fall där politikerna har svarat själva (Frölunda-Högsbo och Social resursnämnd) är de positiva till motionen, men i de fall de gått på utlåtandena från tjänstemännen (Bergsjön och Linnéstaden) är de negativa. SDN Kärra-Rödbo har avstått från att yttra sig.

Handläggarna (tjänstemännen) i de tre stadsdelsnämnder som uttalat sig om motionen vill alla säga nej till papperslösa kvinnors rätt till plats på kvinnojour. Motiveringarna från dem är i princip (och i vissa fall ordagrant) likadana och är anmärkningsvärda i sin brist på förståelse för den verklighet som papperslösa kvinnor lever i. De hänvisar alla till ‘reglerad invandring’ som ett hinder för att ta ansvar för de papperslösa kvinnor som vistas i kommunen, eftersom de inte har laglig rätt att vistas i Sverige.

SDN Bergsjön och Linnéstaden skriver båda att ”särbehandla de papperslösa kvinnorna på grund av deras rädsla för att bli utvisade från landet skulle strida mot principen om reglerad invandring som Sverige har” och SDN Bergsjön skriver dessutom att ”kommunens verksamhet inte [kan] bidra till att personer uppehåller sig i landet utan nödvändiga tillstånd eller kan hålla sig undan verkställighet av ett avvisnings- eller utvisningsbeslut”. Både Bergsjön och Frölunda-Högsbo beskriver papperslösa som ”icke-existerande” personer, i yttrandet från SDN Bergsjön står det att ”verksamhet som arbetar med ”ej existerande” personer inte fullt ut kan verifiera sin verksamhet och ekonomi”.

Dessutom ger de sken av att papperslösa kvinnor redan skulle få stöd och hjälp av kommunen i akuta situationer om de behöver. SDN Frölunda-Högsbo skriver att ”Kommunen har redan idag det yttersta ansvaret för de personer som vistas i kommunen enligt 2 kap 2 §, 1 st Socialtjänstlagen. Ansvaret omfattar således redan idag även de papperslösa, våldsutsatta kvinnorna i en akut situation. Förvaltningen avstyrker därför motionen”.

Utlåtandena från stadsdelsnämndernas handläggare visar svart på vitt hur samhället blundar för papperslösa kvinnors existens och inte tillmäter dem ens de mest grundläggande av mänskliga rättigheter som ett tak över huvudet och skydd från våld och övergrepp. De kvinnor som de benämner som ”icke-existerande” människor existerar i högsta grad och lever i det svenska samhället och har samma rätt till ett värdigt liv som alla andra, med eller utan papper.

Till skillnad från handläggarna så ställer sig de tillfrågade politikerna (SDN Frölunda-Högsbo och Social resursnämnd) positiva till motionen. Social resursnämnd skriver att de ska ”föreslå Kommunstyrelsen och Kommunfullmäktige att […] ta ställning för att papperslösa kvinnor erbjuds stöd med stöd av konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter samt deklarationen om avskaffande av våld mot kvinnor”. Även om inte dessa internationella konventioner är lag i Sverige så anser Social resursnämnd att ”papperslösa kvinnor kan erbjudas skydd och stöd av kvinnojourer med stöd av nämnda internationella konventioner”, med hänvisning till att Göteborgs stad har tagit ställning för de mänskliga rättigheterna och att detta finns med i budgeten för 2011.

Social resursnämnd skriver även att ”sekretess enligt Offentlighets- och sekretesslagen 26 kap 1 § innebär att socialtjänsten inte kan lämna ut uppgifter till exempelvis migrationsverket om en hjälpsökande papperslös person”, vilket innebär att Utlänningslagen inte står över Socialtjänstlagen och alltså betyder att socialtjänsten har möjlighet att ge stöd till papperslösa.

Motionen har varit uppe för beslut hos Kommunstyrelsen i december 2010 men bordlagts. Nästa vecka, onsdag den 19 januari, kommer motionen på nytt tas upp hos Kommunstyrelsen, som tar beslut om de ska bifalla (godkänna) den och i sådant fall tas den upp två veckor senare (27 januari) hos Kommunfullmäktige.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV