Avhandlingen Folkbildning för demokrati : Colombianska kvinnors perspektiv på kunskap som förändringskraft undersöker offentlig utbildning som verktyg för social förändring, demokratisering och kvinnors deltagande i Colombia. Nyberg utgår dels från Paulo Freires medvetandehöjande pedagogic som ett verktyg mot kulturellt förtryck inom den colombianska kontexten, dels från Martha Nussbaums teori om hur genusspecifika avsaknaden av vissa färdigheter utgör ett hinder för demokratisk utveckling.
Utbildning blir utifrån dessa perspektiv ett sätt att utveckla kunskaper och färdigheter genom vilka underordnade människor kan vinna deltagande i samhället. Avhandlingen utgår också från latinamerikansk feministiskt kritik av begreppet medborgarskap.
Det empiriska materialet består av intervjuer med 31 kvinnor som deltog i ett utbildningsprojekt. Intervjuerna fokuserade utbildningens effekter på ett personligt och på ett kollektivt plan. Studien visar att utbildningen resulterade i ökad förmåga att argumentera och ökad förståelse av demokrati, maktrelationer och genusstrukturer.
Utbildningen stärkte också kvinnornas sociala band och deras sociala position i det lokala samhället, med stärkt förmåga att kräva respekt för kvinnors rättigheter. Utbildningen har dock inte haft några större effekter på de institutionella strukturerna utöver enstaka dialogprojekt mellan medborgare och politiker.