Startsida - Nyheter

Rickard Norling skapade twitterstorm

Malmö FF:s tränare Rickard Norling valde att fokusera på den kvinnliga sportreporterns utseende med orden ”Du är vacker som få”. Det skapade twitterstorm med två lag. Det ena för, det andra emot.

Under onsdagskvällen spelade Malmö FF:s herrar kval till Champions League. Första kvalmatchen mot Dinamo Zagreb slutade med förlust. Malmö var tvungen att vinna den andra matchen med minst tre mål för att ta sig vidare till gruppspelet i världens största klubbturnering. Malmö stod för en beundransvärd insatts men fick lämna turneringen efter 2-0.

Diskussionerna efter matchen kunde ha handlat om Malmös makalösa upphämtning, deras offervilja och deras kväll på Swedbank Stadion. Istället fokuserades det på tränaren Rickard Norling och Viasats reporter Amanda Fredin.

I en intervju, strax efter matchen, utspelar sig följande konversation:

Fredin: Hur är stämningen i omklädningsrummet?

Norling: Jag har inte varit inne i omklädningsrummet än, ledarskapet kräver en form av samling. Jag behövde ta ett par djupa andetag först och gå ut till dig eftersom du är vacker som få. Sen kommer spelarna i andra hand.

Kommentarerna måste bort

Johanna Frändén, reporter på Sportbladet (Aftonbladets dagliga sportbilaga), tar sig tid att prata med Feministiskt Perspektiv om Norligs uttalande, näthatet och om kvinnliga sportjournalister.

Hur reagerade du på Norlings uttalande?

– Jag blev förvånad. Det är tröttsamt och lite ledsamt, ”är vi här igen”? Amanda Fredin är en ny reporter och ställer en befogad fråga. Norlings svar är bra ända fram till det i slutet. Han tänkte sig nog inte för.

Vissa anser att de som blir upprörda över detta överreagerar,vad tycker du?

– Om man läser kommentarer i till exempel Robert Lauls blogg och reaktionerna på twitter ser man att det inte är en enda tjej som tycker att vi överreagerar. Det kan finnas människor som tycker att det är onödigt. Men nej, jag tycker inte att det är en överreaaktion. Även om Norling säkert inte menar något illa med sin kommentar så måste den typen av kommentarer bort. Det är helt oväsentligt när Amanda Norling intervjuar Rikard Norling om hon är vacker eller inte. Lika oväsentligt som Rikard Norlings utseende i hans jobb.

Tycker du att Norling borde be om ursäkt?

– Om Norling ligger vaken och har ångest över det kanske han borde be om ursäkt. Annars tycker jag nog inte det.

Har du fått liknande kommentarer?

– Nej, det är inte speciellt vanligt. I Italien eller Spanien har jag nästen aldrig stött på det. Det kan vara från någon agent eller pressmänniska men spelarna är väldigt professionella. Jag har stött på det i allsvenskan ett par gånger, ”ska vi käka middag sen”?

Ta näthatsdebatten

Du jobbar på en tidning där kommentatorsfälten ofta fylls med kommentarer som ”du har bara fått ditt jobb för att du är snygg”. Vad tycker du om det?

– Det är viktigt att ta debatten om näthatet. Aftonbladet är en tidning där vi skriver snabba nyheter, det blir stavfel ibland och en del slarv. Men då skriver folk att ”du är en idiot” ”ni hejar på Barca, Bajen, fan vad ni älskar Zlatan” och så vidare.

– Det är, för mig, ingen trygg arbetsmiljö. Av 250 kommentarer handlar några få om att jag är kvinna och dum i huvudet. Problemet är att de blir liggande kvar för länge innan Aftonbladet tar bort dem. Skulle kommentarerna handla om jude- eller invandrarhat så hade de rykt direkt. Det finns, tyvärr, en högre toleransnivå när det handlar om sexism.

Jag upplever det som att kvinnor i sportjournalistiken stöttar varandra på ett sätt som inte är jättevanligt i andra yrken, hur ser du på det?

– Absolut. Jag vet inte om det varit så tidigare eller om det blivit tydligare i och med bloggar och twitter. Alla har liknande perspektiv. Många av dem är jag väldigt god vän med. Jag och Johanna Reimers började på Aftonbladet och Expressen samtidigt till exempel, så vi har följts åt i Italien och Spanien. Vi förstod snart att vi har mer att tjäna på att hålla ihop än att jobba emot varandra.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV