Inom skolan finns det många eldsjälar som vill arbeta aktivt med jämställdhet. Men fortfarande ses det inte som en naturlig del av den vardagliga skolverksamheten.
Den 31 oktober till 2 november var det dags för Skolforum på Stockholmsmässan i Älvsjö. Feministiskt Perspektiv var där och fick en pratstund med Bosse Parbring som arbetar med skola, genus och jämställdhet på Nationella sekretariatet för genusforskning och projektledaren på Jämställ.nu, Lillemor Dahlgren.
Båda anser att det är viktigt att vara på plats och visa upp sig, men tycker att det är beklagligt att så få utställare på Skolforum har ett tydligt jämställdhetsperspektiv. För intresset verkar finnas.
Det har kommit fram många personer till deras gemensamma monter som arbetar inom skolverksamheten och verkligen söker efter kunskap för att implementera jämställdhetsarbetet inom skolan.
Stor frustration
– Vi har fått väldigt mycket kommentarer från skolpersonal som berättar att de för några år sedan satsades på genuspedagoger, men att det nu dött ut, säger Lillemor Dahlgren.
Hon har mött stor frustration hos skolpersonal som menar att det finns ett intresse för jämställdhet i skolan, men att det inte händer något eftersom det också måste finnas ett intresse hos utbildningsförvaltningen och rektorerna.
– Det fanns en stor satsning på jämställdhetsperspektivet för ett par år sedan, men när satsningen försvann, så har intresset avtagit. Det finns intresse från enskilda lärare och rektorer. Trots att jämställdhet står inskrivet i alla direktiv när det handlar om arbete inom skolverksamheter så saknas det en nationell satsning.
Könsperspektivet försvinner
En av anledningarna till att skolan har tappat en stor del av jämställdhetsarbetet tror Bosse Parbring beror på att de nu är fokuserade på ny skollag, läroplaner och lärarlegitimationer.
– Men då har de missat själva poängen med jämställdhetsintegreringen, menar han.
Bosse Parbring säger också om man nu tycker att dessa frågor är viktiga så är detta ett ypperligt läge att återigen plocka in jämställdhetsperspektivet.
– Att verka jämställt handlar inte om att lägga ett begrepp ovanpå allt annat. Man måste titta på grunden och fundera på hur undervisningen ser ut. Når den fram till alla? Om inte, varför? För att uppnå bra resultat måste eleverna må bra i skolan, säger Bosse Parbring.
Lillemor Dahlgren säger att bristen på intresse också kan ha sin grund i att många tror att de redan är jämställda. De upplever att de redan ”kan det här”. Och att andra grupper tagit mer plats där genustänket har frikopplats från ämnet.
– Etnicitet har blivit något man arbetat mer intensivt med, utan att implementera jämställdhetsbegreppet. Det görs mångfaldsplaner men etniciteten blir endast kopplat till mångfald, vilket resulterar i att könsperspektivet då har en tendens att försvinna.
Så vad är er konkreta uppgift på Skolforum?
– Jämställ.nu ska vara ett stöd för alla verksamheter som vill jobba med jämställdhetsintegrering och skolan är en oerhört viktig arena. Vi ska vara ute och stödja verksamheter i den mån vi räcker till. Det var en rektor som kom hit och bad om oss hjälp med hur de ska arbeta. Då kommer vi ut och hjälper dem att komma i gång, säger Lillemor Dahlgren.
Bosse Parbring berättar att genusskolan.se är en kunskapsportal för att samla forskning som handlar om skola och genus. Från förskola till gymnasieskola.
– Lärare har alltid varit en viktig målgrupp och många lärare har hört av sig till oss och vill ha tips på forskning. Det är jätteviktigt att vi visar upp oss. Hade inte vi och jämställ.nu varit här på skolforum så hade nästan ingenting handlat om genus och jämställdhet.