I veckan presenterade Feministiskt initiativ en ny kommunikations- och valstrategi inför valet 2014. Vi ställde tre frågor till Amanda Mogensen, kommunikationsstrateg, och Sofia Karlsson, ny kommunikationsansvarig.
Ni ska hålla i Feministiskt initiativs kommunikation framöver; Vad anser ni är de största feministiska utmaningarna framöver?
– Största feministiska utmaningen är att att utmana bilden av Sverige som jämställt och att få upp jämställdhetsfrågorna på den politiska dagordningen. Det handlar också om att få feminister att våga vara feminister på valdagen. I senaste valrörelsen såg vi hur blockpolitiken både fick alla partier att regrediera till sitt förfeministiska stadium och faktiskt också att många kloka feminister inte rösta på Fi.
Vilka är era strategier för att möta dessa utmaningar?
– För Feministiskt initiativs del handlar det framför allt om två saker som givetvis är sammankopplade. Vi måste mobilisera och stärka de feministiska aktivisterna i alla läger och så måste vi tydliggöra vår roll som politikens utmanare, när det gäller visioner, sakpolitik och som organisation.
Vad planerar Fi framöver?
– Vi har många planer. Som de aktivister vi är kommer vi att på olika sätt utmana bilden av Sverige som jämställt, öppet och ett land där mänskliga rättigheter respekteras. Redan nästa vecka kommer skuggriksdagsgruppen att utmana riksdagen och de partier som sitter där. Mer säger vi inte.