Den manliga blicken är vida omtalad, men hur är det med den kvinnliga blicken?
EyeTrackShop, som genomför undersökningar om hur människor via webkameror ser på reklam, presenterar en studie som delvis går på tvärs mot det förväntade, men som också utelämnar många intressanta jämförelsepunkter.
Studien behandlar hur män och kvinnor ser på kvinnliga modeller samt bilar i reklam. Givetvis saknar vi siffror på hur samma personer ser på män i reklam och varför inte, eh, kattungar?
Dessutom består urvalet av vaga ”över 100 personer” enligt pressmeddelandet, vilket knappast kan anses vara representativt. Det framgår inte heller huruvida deltagarna till hundra (eller femtio?) procent är heterosexuella.
Det som studerats är alltså hur dessa personer betraktar tre utvalda annonser: en baddräktsreklam från H&M av traditionellt snitt (kvinna i bikini på strand som drar händerna genom vått hår), en Reebok-reklam med naken kvinna i profil, iklädd endast ett par vita sneakers, samt en annons för Saab, som illustreras rakt upp och ner med fordon och text.
Hypotesen är att män ägnar mer uppmärksamhet åt kvinnornas kroppar och bilen, men bland de aktuella deltagarna tenderade männen att först rikta blicken mot modellernas ansikten och sedan resten av kroppen, medan kvinnorna betedde sig tvärtom.
Däremot vilade männen ögonen längre på Saaben än vad kvinnorna gjorde, medan kvinnorna uppmärksammade Reebok-skorna i betydligt högre utsträckning.
Även om skillnaderna uttrycks i ganska höga procenttal (män ägnar 40 procent mer av tiden åt ansiktet än kvinnorna) så kan man ha i minnet att det i faktisk tid handlar om tiondels sekunder.
Studien både bekräftar och går emot gängse föreställningar, men det går förstås att göra tolkningar som att kvinnor ständigt jämför sina kroppar med andras och så vidare. Men handlar det om att heterosexuella män och kvinnor ser på enbart kvinnor så är ju premisserna i grunden olika, om man nu ska inta en tämligen statisk hållning.
Det är hur som helst en smula oklart vad det är som egentligen har undersökst, men resultatet kanske ändå kan fungera som något slags nyanserande faktor när det gäller allas våra blickar på den exponerade kroppen. Att det leder till nytänkande inom reklamgenren ifråga är å andra sidan möjligen för mycket att hoppas på.