I måndags, den 21 maj, lanserade Stockholm Pride en kampanj för att övertyga heterosexuella att bli flata, bi, queer, trans eller bög. I kampanjen marknadsförs det positiva med att leva som HBTQ-person.
Genom att blanda ironi, humor och allvar är kampanjens syfte att samtidigt synliggöra heteronormen och de förutfattade meningar och fördomar som finns kring HBTQ-personer.
På kampanjens olika sajter blihomo.nu, bliflata.nu, blibi.nu, bliqueer.nu, blitrans.nu och blibög.nu radas olika argument upp. För att bidra till kampanjen kan man även formulera sina egna argument varför man bör bli HBTQ.
Genom att dela argumenten på Facebook, Twitter eller Pinterest är man med och tävlar om att få sitt argument illustrerat samt två veckoband till Stockholm Pride 2012.
– Vi hoppas att så många som möjligt delar med sig av sina egna argument för att visa på den mångfald som finns bland HBTQ-personer, säger Alf Kjeller, festivalchef på Stockholm Pride i ett pressmeddelande.