Symposiet Weaving Politics äger rum på Dansens Hus i Stockholm i december. Det är Cristina Caprioli, koreograf och professor vid Dans- och Cirkushögskolan, som driver projektet som en del av ett forskningsprojekt under 2012-2013.
Symposiet kommer att bestå av föreläsningar, föreställningar, installationer och diskussioner. De tre dagarna kommer främst att fokusera på ämnen som rör sig kring mänskliga rättigheter, våld och koreografi. Arbetet kommer att utmynna i (minst) en bok. 14 – 16 december kommer besökarna att bjudas på tre fullspäckade dagar:
Cristina Caprioli förklarar namnet Weaving Politics.
– Det förklarar min förståelse om vad koreografi är och gör. Den väver sig själv innanför det civila samhället. Den bereder plats för en diskussion om vad vi består av. Koreografi kan vara forskning, aktivism, socialt engagemang, entertainment och diskussion om konst. I detta ryms postkolonial och feministisk teori – allt måste med i diskussionen.
Tydligt är att Weaving Politics kommer att utforska koreografi i en vidare mening.
Flera internationella forskare har bjudits in för att tala om vitt skilda områden.
Exempelvis kommer filosofen Julia Kristeva tala. Hon har lämnat starka avtryck inom bland annat feminismen, psykoanalysen och kulturteorin. Hennes språkteori har haft en stark inverkan på konst och koreografi.
Även den amerikanska teoretikern Peggy Phelan kommer att tala om Samuel Beckett och hans arbete utifrån koreografiskt perspektiv. Några av de övriga talarna är Gabriele Brandstetter, professor i teater- och dansvetenskap vid Freie Universität i Berlin, Susanne Franco, curator och dansvetare vid Salermos universitet och Mattias Gardell, krönikör, författare och professor i religionsvetenskap vid Uppsala universitet.
I samband med symposiet visar Dansens Hus föreställningen Human Writes av William Forsythe och Kendall Thomas. Verket framförs av The Forsythe Company samt gästdansare från svenska Cullbergbaletten, CCAP och det svenska frilanskollektivet.
Cristina Caprioli själv kommer att finnas på plats med sitt kompani CCAP och visa nedslag ur deras kommande verk, ”Kant”. Det blir en blinkning inte bara till den fysiska kanten som dansarna riskerar att ramla ner för utan också till filosofen Immanuel Kant.
Caprioli har med sitt intresse för kritisk teori skapat flera tvärdisciplinära projekt. 2000 gjorde hon symposiet ”Rörelsen är en kvinna” med fokus på feminism, filosofi och politik inom koreografi.
– Weaving Politics utgår från ett antagande att konst är politik, säger Caprioli. I samma andetag frågar vi vad som är politik.
Hon ser också symposiet som en möjlighet att gå till grunden med vad som är koreografi.
– Jag hade dessa tankar ofta när jag var yngre, berättar hon. Jag ville så gärna förstå och dela med mig av vad det är vi gör. Ofta lyckas vi som koreografer inte förmedla allt det vi vill säga. Det här blir en möjlighet att tala om koreografi.