I det nya filmavtalet har regeringen och film- och tevebranschen enats om att förhandsstöden ska delas jämnt mellan män och kvinnor. Det vill säga att filmstödet i praktiken kvoteras.
– Det är en stor framgång. Nu gäller det bara att det efterlevs, säger Christina Olofson som delar ordförandeskapet för Wift, Women in Film and Television med Filippa Wallin.
Efter många turer och utdragna förhandlingar enades i onsdags parterna om ett nytt filmavtal. Och trots att kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth tidigare motstånd mot kvotering innehåller det nya avtalet en paragraf som Wift jobbat hårt för.
Det slås fast som mål att förhandsstöden ska fördelas jämt mellan kvinnor och män bland regissörer, producenter och manusförfattare inom alla filmkategorier. Dessutom ska stöden utgå från ett mångfaldsperspektiv.
I det nuvarande avtalet är formuleringen att minst 40% av stöden bör gå till kvinnor.
– Det här är frågor som vi har drrivit hårt inom Wift, så det är en stor framgång att det har fastslagits att det ska vara jämt mellan män och kvinnor och att vi har kommit bort får det där märkliga 40-60 som jag aldrig begrep mig på, säger Christina Olofson som själv är filmproducent och regissör.
Men det är viktigt att målsättningen om jämn fördelning inte stannar vid att räkna hur många män och kvinnor som fått bidrag, lika viktigt är att titta på hur mycket pengar de får, menar Christina Olofson.
– Sedan är ju frågan hur målen ska uppnås och vad som händer om de inte efterlevs. Det kommer vi att bevaka på Wift. Det nya avtalet är bra, men nu börjar det verkliga arbetet.