Startsida - Nyheter

Fler ringer kvinnofridslinjen när våld uppmärksammas i medier

Sedan Kvinnofridslinjen invigdes 2007 har de specialutbildade sjuksköterskor, barnmorskor och socionomer som svarar i telefonerna tagit emot över 100 000 samtal. Det framgår av ett pressmeddelande inför femårsdagen den 4 december.

Behovet av en nationell stödtelefon för kvinnor som utsatts för hot och våld var stort redan från början. Verksamhetschefen Åsa Witkowski konstaterar nu, med fem års erfarenhet i ryggen, att det inte var någon tillfällig effekt. Snittet ligger på 60 och 70 samtal per dag och hittills i år har 21 607 samtal besvarats.

– Vår erfarenhet från de här åren visar att det fungerar bra att ha de här svåra samtalen i telefon. Vi har stärkts i vår uppfattning att telefonen är viktig, säger Åsa Witkowski.

Det har också visat sig att såväl antalet samtal som besöken på Kvinnofridslinjens hemsida ökar i samband med att medierna rapporterar om våld mot kvinnor.

– Många våldsutsatta kvinnor känner igen sig och förstår att de måste söka hjälp. Då är det viktigt att de vet vart de kan vända sig, säger Åsa Witkowski.

Allra störst är trycket i samband med skolavslutningen i juni, efter semestrarna i augusti och vid stora helger som jul och nyår.

– Därför är det viktigt att poängtera att det går att ringa till Kvinnofridslinjen året runt, dygnet runt. Även på julaftons morgon och på nyårsnatten, säger Åsa Witkowski.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV