Krav på täckande klädsel, ett könssegregerat offentligt rum och stenkastning mot kvinnor som inte följer reglerna har satt israeliska Beit Shemesh på kartan. I veckan har en lokal kvinna polisanmält en skylt som påbjöd kvinnor att inte ska gå på en trottoar. Kommunledningen medger nu att den inte vet hur den ska hantera den växande ultraortodoxa befolkningens försök att införa sina egna lagar.
Det var i onsdags som Nili Phillips som bor i Beit Shemesh, en förort till Jerusalem, polisanmälde en skylt som uppmanade kvinnor att inte använda en trottoar på en huvudgata med motivationen att den används av män på väg till en synagoga.
Den israeliska nättidningen Ynet News skriver att Nili Phillips anser att skylten strider mot lagen och att hon varnar för att sådana skyltar kan resultera i våldsamma angrepp mot kvinnor.
– Det finns en direkt korrelation till antalet attacker mot kvinnor, säger hon till tidningen.
Enligt Ynet News tog kommunledningen ner skylten efter hennes anmälan men sade samtidigt i ett uttalande att den inte vet hur den ska agera för att stoppa exkluderingen av kvinnor. Samma skylt ska tidigare ha tagits bort vid flera tidigare och enligt kommunledningen har detta resulterat i kravaller och protester från ultraortodoxa.
Flickor trakasseras
Nili Phillips berättar att hon själv utsatts för stenkastning då hon cyklat i området. Och i mitten av juni utsattes Vered Daniel som hade inhandlat en barnvagn i en lokal butik för stenkastning. Vindrutan på hennes bil spräcktes och hon själv och hennes barn tvingades söka skydd i en närbelägen affär. När hon tio minuter senare fick hjälp av två kvinnor tillbaka till sin bil fortsatte stenkastningen. Även vid det här tillfället ska motivet till attacken ha varit kvinnans klädsel, skriver Ynet News.
Efter en rad kontroversiella attacker på kvinnor och flickor i Beit Shamesh det senaste året har konflikten mellan landets sekulära krafter, religiösa nationalister och de ultraortodoxa judarna, haredim, ställts på sin spets. Spänningarna i staden anses också vara en reflektion på hur denna konflikt håller på att utvecklas runt om i landet.
Förra hösten rapporterade den brittiska tidningen The Guardian om hur ultraortodoxa män regelbundet skrek glåpord och verbalt trakasserade flickor i åldrarna 8-12 år utanför en skola för att deras klädsel inte ansågs tillräckligt sedesam.
Och i slutet av förra året rasade debatten i Israel efter att en man spottat på en åttaårig flicka på grund av hennes klädsel. Attacken upprörde stora delar av landet och blev en illustration på de spänningar mellan olika ideal för hur landet ska organiseras, spänningar som enligt många växer i takt med att de ultraortodoxa ökar i antal och inflytande.
I en demonstration någon vecka senare protesterade tusentals mot attacken mot flickan samt mot den process som allt mer tvingar ut kvinnor ur gatubilden i vissa områden. Även en så kallad flashmob genomfördes då omkring 250 kvinnor deltog i en offentlig dans till bandet Queens låt ”Don’t stop me now”, enligt den israeliska tidningen Haaretz.
Ultraortodoxa lätt måltavla
Men också denna protest kan ses som ett exempel på segregation mellan könen. Kritik mot aktionen framfördes i nättidningen +972 (refererar till Israels landsnummer) där man menade att den representerade en ortodox-light version då endast kvinnor deltog i dansen, och att den var utstuderat antagonistisk gentemot haredim.
Liknande kritik har framförts av personer som menar att ultraortodoxa utgör en lätt måltavla, och att kritik mot haredim används för att framställa den egna gruppen som oproblematisk vad gäller till exempel sexism. I en kommentar till den uppmärksammade attacken mot flickan sade journalisten Gideon Levy till tevekanalen al-Jazeera English att det inte krävs mycket mod att tala om problemen med de ultraortodoxa eftersom de är så impopulära i sekulära kretsar.
Även i affärer i Beit Shemesh förekommer skyltar om kvinnors klädsel. I affären Osher Ad i i området satt i juni en skylt där kvinnor uppmanades klä sig modest, och kunder som inte levde upp till kravet tilldelades en svart överdragsklänning för att täcka sig med när de gick in i affären. Skylten togs efter protester ner.
Tidigare under året har det också rapporterats om affärer som infört olika tider för kvinnor och män att handla, eller om separata ingångar. Bland icke ultraortodoxa i Beit Shemesh anser många att kampanjen för sedesam klädsel och uppträdande är ett sätt att få dem att flytta ifrån området som nu består av 40 procent ultraortodoxa, skriver The Guardian.