Startsida - Nyheter

Nils Funcke: Medierna ska moderera själva

Feministiskt Perspektiv har tidigare skrivit om Interaktiv Säkerhet. Företaget som modererar nästan samtliga svenska mediers kommentarsfält.

Bloggare har kontaktat oss och berättat att deras kommentarer, med antirasistisk och feministisk karaktär, plockas bort i större utsträckning än det motsatta.

Invandrare, kvinnor och feminister hängs ut i kommentarsfälten. Det har till och med gått så långt att representanter för dessa grupper väljer att inte kommentera på grund av den hårda ton som möter dem.

Uppdragsgivarna skyller på företaget och företaget säger att de bara följer de riktlinjer som uppdragsgivarna givit dem.

Befinner vi oss i ett publicistiskt ingemansland? På sätt och vis gör vi inte det hävdar Nils Funcke.

– Det finns alltid någon som är ansvarig för det som publiceras. Däremot är ”kvaliteten” på dessa ansvariga väldigt skiftande. Med de nya medierna har personer utan någon erfarenhet av journalistik och dess publicistik börjat uppträda på den offentliga scenen.


Förtroende tar tid

När Feministiskt Perspektiv berättar om de bloggare som kontaktat oss och som anser att deras kommentarer blir bortplockade på grund av dess åsikter, svarar Nils Funcke att han inte själv har hört talas om något konkret exempel på att etablerade medier gör på det sättet.

– Men om det sker så är det beklagligt, säger han.

Han tycker också att det är mycket sorgligt att personer upphör att skriva i kommentarsfälten på grund av rädsla för att bli attackerade. Att tonläget i många kommentarsfunktioner är sådant att bara de riktigt hårdhudade vill delta.

Och han förstår mycket väl att förtroendet för modereringen sjunker.

– Det är en sund reaktion. Förtroende tar tid att bygga upp men är lätt att rasera. Medierna borde, och så är det nog oftast, se förtroende som en ”affärsmöjlighet” något som på sikt är nödvändigt att ha för att få snurr på affärerna.


Bra mellanvariant

Förra veckan hade Feministiskt Perspektiv fyra texter där personer ville vara anonyma. Detta som en annan konsekvens av tonen som råder i kommentarsfälten.

Kända författare väljer också att inte uttala sig med risk för obehagliga påhopp. Även det är olyckligt, menar Nils Funcke.


Vem bär ansvaret? Företaget eller medierna som anlitar det?

– Ansvaret ligger alltid på den som har möjlighet att besluta om en publicering, såväl juridiskt som etiskt, säger han.


Är det rimligt att det bara finns ett enda företag i Sverige som modererar de svenska medierna?

– Hela ansvaret för publiceringar ligger på den som beslutar om det, utgivaren, därmed är det han eller hon som också ska ombesörja att kontrollen utförs av yttranden i kommentarsfälten på ett fullgott sätt. Det är bättre att denna kompetens finns i ”huset” än ligger hos någon utanför verksamheten.


Är det en relevant tanke att kommentarsfälten ska in under det ansvariga utgivarskapet?

– Det är sannolikt den bästa metoden för att få slippa strunt och oförskämdheter. Men å andra sidan finns det en risk att debatten blir lite tamare. Det gäller att hitta en bra mellanvariant vilket är fullt möjligt.

De medier som Feministiskt Perspektiv talat med hävdar att det blir krångligt tekniskt att ta hand om allt själva. Men det konstaterandet delar inte Nils Funcke.

– Struntprat. Klarar de inte av att ordna med en effektiv kontroll av vad som publiceras får de dra ned på ambitionerna.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV