Startsida - Nyheter

Upprop mot sexistisk reklam

Viktigt meddelande till allmänheten. Så inleder Sveriges Kvinnolobby sitt pressmedelande om den kampanj mot könsdiskriminerande reklam som lanseras i dag.

Där krävs ett slut på alla bilder av sexualiserade kvinnokroppar som pumpas ut dagligen. Kvinnolobbyn ser det i grunden som ett demokratiproblem att kvinnor framställs som objekt som kan konsumeras. Utgångspunkten är att stereotypa och objektifierande bilder påverkar kvinnors och mäns handlingsutrymme och befäster ojämställdheten mellan könen. Att det sexistiska bildspråket i reklam försvårar jämställdhetsarbetet och legitimerar kvinnors underordning i samhället.

Tidpunkten för lanseringen är medvetet vald, just nu ”när badsäsongen nalkas och företagen konkurrerar om reklamutrymmet för att sprida bilder av nakna kvinnokroppar som ska pryda buss- och tunnelbanestationer, TV-inslag och affischer”.

Organisationer och privatpersoner som vill delta i kampanjen kan delge sina anmälningar på kampanjens Facebook-sida och skriva under ett upprop för en lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam.

Kampanjens syfte är att informera om hur man som privatperson kan gå till väga för att anmäla könsdiskriminerande reklam till Reklamombudsmannen, se faktaruta, som bedömer anmälningarna utifrån tre kriterier:

  1. Reklam som framställer kvinnor eller män som rena sexobjekt och som kan anses kränkande (sexistisk reklam).
  2. Reklam som ger en stereotyp syn på könsrollerna och som därigenom framställer kvinnor eller män på ett nedvärderande sätt (schabloniserande reklam).
  3. Reklam som på något annat nedvärderande sätt är uppenbart könsdiskriminerande för kvinnor eller män.

Både friande och fällande beslut publiceras genom pressmeddelanden och på reklamombudsmannen.org. Syftet är då att offentliggöra annonsörens övertramp samt att öka medvetenheten kring vad som anses strida eller inte strida mot god marknadsföringssed.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV