Som första land i världen delar Uruguay ut datorer till alla skolbarn. Flickorna är de som förkovrar sig mest, men på spelfronten har de lite att hämta, skriver Ana Valdés.
Jag mötte häromdagen tre flickor på ett av Uruguays största konstmuseer. De hade var sin dator, som de har fått av skolan, Ceibalita. Datorerna är laddade med gratis program och Linux, finländaren Linus Torvalds fria mjukvara.
I hela Latinamerika växer fram en ny generation av politiker som ser som sin uppgift att förse länderna med mjukvaror som inte behöver kosta dyra licenspengar och som kan användas i nätverk.
I Brasilien används Linux i riksdagen och i de flesta av statens egna myndigheter. Workshops om programmering av fri software ges gratis till alla intresserade och en hel folkrörelse har vuxit i landet. Men det är ändå det lilla Uruguay som är det första land i världen som har givit en dator till varje skolelev.
Läraren som följde dem till museet berättade att det mest är flickor som förkovrar sig i vad datorerna hade att erbjuda. Att de flesta pojkar ändå hade en dator som de använde hemma eller de gick på cyberkaféer, men att flickorna är för blyga för att göra det och de flesta föräldrar prioriterar inte att köpa en egen dator till familjens flickor.
De flesta datorspel som ges ut i världen har en fjortonåring pojke som målgrupp. World of Warcraft och Everquest, onlinespel med miljoner av prenumeranter, spelas mest av pojkar och män. Spel som Doom, Counterstrike Unreal och Grand Theft Auto spelas ofta i urbana miljöer där snabba bilar, vapen, sex och droger har en stor roll.
Gangstrar och legoknektar erhåller respekt och beundran i dessa spel där pojkar lär sig att vägen mot manlighet går ut på att skjuta fortast och att få kvinnornas blickar.
Det enda spel som kan tävla med deras popularitet är The Sims, också ett urbant spel som utspelas i en förort där flickor lär sig att städa hemmet att sköta bebisar och att få pojkarnas uppmärksamhet. Alla hus ser likadana ut och det är bara de virtuella möblernas olika färger och former som skiljer dem åt.
Datorspel är förmodligen världens minst jämställda område och trots stora satsningar från olika spelproducenter och forskare har spelvanorna inte ändrats, pojkar skjuter på allt som rör sig och flickorna sminkar varandra och spelar prinsessor.
Paul Allen, tillsammans med Bill Gates grundare av företaget Microsoft, investerade pengar i att forska fram spel speciellt anpassade för flickor. Han anställde teaterregissören och dramatikern Brenda Laurel och sponsrade hennes företag Purple Moon.
Tre eller fyra spel gavs ut och de fick en ljum mottagning, de var mest tänkta för skolflickor och hade slutdansen, ”the prom” som mål. Att bli bjuden av skolans mest populära pojke var spelets stora belöning.
Purple Moon gick i konkurs och företaget Mattel, som tillverkar Barbiedockorna, köpte rättigheterna till deras spel. Men det var bara ett taktiskt köp, Mattel fortsätter att ge ut spel som rör sig i Barbies värld.
Jag berättar för flickorna på museet om Ada Byron, grevinna Lovelace, lord Byrons enda dotter och världens första programmerare. Född på 1800-talet och oerhört matematisk begåvad, hjälpte Ada Charles Babbage att tillverka hans stora räknemaskin, The Analytical Engine.
Maskinen krävde avancerade ekvationer och Ada Byron bidrog till Babbages arbete med egna uppfinningar. Idag är Ada erkänd som världens första kvinnliga programmerare och har givit namn till ett eget datorspråk, Ada.
Hon firas varje år i hela världen på universitet och skolor, som mentor till olika kvinnoorganisationer som vill att kvinnor också ska känna sig hemma med datorer.
Uruguay försöker främja produktionen av genusneutrala spel som ska kunna spelas av både pojkar och flickor. Spel som går ut på att utforska naturen och söka efter gömda skatter är oerhört populära och en hel generation av unga flickor håller på att lära sig att programmera själva.
Ingenjörsutbildningar och lärarhögskolor runt landet vill få in så många flickor som möjligt. Min egen farmor var en av landets främsta matematiker. Det är ett sådant arv som vi måste anamma.