Fetish Modernity har tidigare visats i Prag, Madrid, Bryssel, Wien och Leiden. Ramverket är 13 temata som utmanar de förenklade dikotomierna traditionellt – nydanande, primitivt – civiliserat, tro – vetande. Nu kommer den till Stockholm. Helena Brors har sett den.
Vandringsutställningen Fetish Modernity är en självrannsakande uppgörelse med föreställningen att västvärlden besitter ett modernitetsmonopol. Den internationella utställningen kommer nu till Stockholm och Etnografiska museet. Fetish Modernity har tidigare visats i Prag, Madrid, Bryssel, Wien och Leiden. Ramverket är 13 temata som utmanar de förenklade dikotomierna traditionellt – nydanande, primitivt – civiliserat, tro – vetande.
Det händer fortfarande att etnografiska museer fabulerar narrativ som livnär exotiska klichéer. Många etnografiska museer växte fram i ett kolonialt sammanhang. De legitimerade den koloniala maktordningen och framställde världen på ett sätt som stämde överens med deras ideologi. Det är detta arv och skapandet av pittoreska stereotyper som de samtida konstverken i utställningens början skärskådar. Marina Cox, Lisl Ponger och Jean-François Boclé utgår ifrån hur koloniserade folk framställdes och förtingligades i utställningar och nöjesparker under 1800-talets andra hälft.
I montern Mystic Village finns ett ekumeniskt belamrat altare. En Kristusikon bredvid en Buddhastatyett, en Shiva bredvid en fruktbarhetsgud, Bibeln mellan Koranen och Konfucius samlade verk. Fetischerna liknar alla varandra. Religiösa och kulturella uttryckssätt formas sällan hermetiskt. En helgonbild av Vår Fru av Guadalupe – en uppenbarelse av jungfru Maria som talade indianspråket nahuatl – exemplifierar trossystems integrationspotential.
På monterns utsida illustrerar den andra delen av Mystic Village hur en komplicerad verklighet simplifieras och används i politiskt tillskruvade motsättningar. ”Jag påstår inte att alla muslimer är terrorister,” dundrar en mansröst på nederländska. ”Men alla terrorister är muslimer!” Ett inglasat broderat tygstycke verkar oförargligt vid första anblick, men ställs i en annan dager när man får reda på att det utgör gallret på en burka och de sirligt broderade små orden är ”Vi vill inte vålla våra makar och bröder besvär”.
På temat Chic & Cheap salubjuder Galerie Nolud och Bazaar Kifart den ”Andre”. Bara somliga människor har möjlighet att röra sig fritt över nationsgränserna och köpkraft nog att tillfredsställa sin aptit på det exotiska. Begäret efter att konsumera den ”Andre” väcks av pseudobutikernas utbud av såväl kitschiga turistsouvenirer som autentiska konstverk från olika världsdelar.
Fetish Modernity innehåller utöver de turnerande delarna även digitala berättelser gjorda av åtta ungdomar från Stockholm handledda av Unga berättar/Kulturskolan i Stockholm samt ett bildspel producerat av Etnografiska museet, innehållandes dokumentära och historiska porträtt på temat makt, föremål och identitet.