Just nu kampanjar de nordiska turistorganisationerna tillsammans med Nordiska ministerrådet i USA under rubriken Only in Scandinavia. Meningen är att öka kunskapen om Norden och ”nordisk livsstil”.
Invånarna i Norden är de lyckligaste och mest jämställda. Det är också de som äter mest sill i världen. Dessa är några av budskapen i en helt ny kampanj som de följande veckorna ska öka amerikanernas kunskaper om Norden och nordbornas livsstil. Kampanjen pågår samtidigt som den stora nordiska kulturfestivalen Nordic Cool i Washington.
Buss- och tunnelbanepassagerarna i den amerikanska huvudstaden blir nästa månad introducerade i nordisk självförståelse. Stora banners på bussar och tunnelbanestationer berättar bland annat att invånarna i de nordiska länderna hör till de lyckligaste i världen och att nordiska fäder har världsrekord i föräldraledighet.
Kampanjen har tillsammans med kulturfestivalen Nordic Cool redan, enligt ett pressmeddelande från Nordiska ministerrådet, givit upphov till rubriker i de flesta stora amerikanska tryckta och sociala medierna.