Protesterna mot Fröken Sverige-tävlingen fick den att försvinna från tv-rutan. Men Silja Line ser bara nytta med att husera evenemanget.
– Det är jättesynd om någon passagerare blir illa berörd, men jag tror att den andelen är väldigt liten, säger Janis Pavuls, kommunikationschef på Tallink-Silja AB.
Lördagen och söndagen den 8-9 juni delades skönhetstitlar ut på löpande band på havet mellan Stockholm och Helsingfors. Miss Bride. Miss Tourism. Miss Bikini. Miss Evening Dress. Miss Personality. Miss Photogenic. Miss Queen of Scandinavia. Miss Supranational.
Och sist, men framför allt, Miss World Sweden.
Trots att presentatörerna nämnde Silja Line först i sin sponsorlista, och en representant från färjan öppnade evenemangen varje kväll, menar företaget att de varken har sponsrat eller stått värd för tävlingen.
– Vi har 70-100 olika specialkryssningar varje år där olika externa aktörer hyr hela eller delar av fartyget. Det här var en utav alla, säger Janis Pavuls.
Anledningen till att Silja Line har valt att samarbeta med företaget som håller i tävlingarna är enkel.
– Vi är ett vinstdrivande bolag och måste göra affärer, vi ser över möjligheter att tjäna in hyttpriser och annat på evenemangen. Försäljningsavdelningen har gjort en kalkyl som visat att det är fördelaktigt för både oss och arrangören, säger Janis Pavuls.
Ett 30-tal unga kvinnor från 17 år deltog i tävlingen. I färjans showrestaurang bedömde juryn och publiken dem i långklänning, kortlänning och bikini. Inför utnämningen av Miss Bikini skulle de även utföra en dans iklädda endast bikini och klackskor.
Silja Line ser inget problematiskt i detta utan bedömer endast evenemangen utifrån om de är olagliga eller sker med hot.
– Här handlade det om tjejer som frivilligt och med glädje ställde upp. Sedan finns det olika moraliska kompasser – ska man bedöma skönhet och yta eller inte? Vi hade en mansshow för några år sedan. Vi fick en del kritik för det, men den hade fungerat bra i Helsingfors och vi är en del av nöjesvärlden. Ibland trampar man på några tår, det är ofrånkomligt, säger Janis Pavuls.
Några dagar efter Miss World-evenemanget hade han fått reaktioner från två passagerare. De var bland annat illa berörda för att de hade behövt resa i den miljön utan att ha valt det. Uppvisningen av kvinnor skedde nämligen inte bara i showrestaurangen.
På färjans storbildsskärmar och internteve rullade tidigare Miss World-tävlingar. På soldäck fotades alla kandidater bland resenärerna. De som hade förflyttat sig till baren på andra sidan fartyget fick i stället bevittna en hur en tjej blev fotad sexigt poserande mot hissdörrarna.
– Det är jättesynd om någon passagerare blir illa berörd, men jag tror att den andelen är väldigt liten, säger Janis Pavuls.
Hur personal kan känna över att jobba i en sådan miljö har han inte funderat på.
– I sådana fall skulle vi ha liknande problem på soldäck där tjejer siter i bikini. Båda sker ju frivilligt, säger Janis Pavuls.
Det är oklart om Miss World Sverige-tävlingen kommer att hållas på färjan nästa år igen.
– Först får vi utvärdera hur det har gått. Väcker det här frågor får vi tänka om vi ska göra något annorlunda, säger Janis Pavuls.
Peter Hadward är grundare av företaget Miss Queen of Scandinavia som äger licensen för Miss World Sweden. Han arrangerade förra helgens skönhetstävlingar på Siljajakryssningen, agerade prisutdelare och satt även i juryn tillsammans med representanter för Miss World-tävlingarna i Polen, Tyskland och Island samt innehavarna av titlarna Miss World Sweden 2012 och Miss World Polen 2011.