I Storbritannien pågår just nu en envis mobilisering mot den institutionaliserade sidan 3 och pornofiering av det offentliga rummet. Kampanjen No more Page 3 har fått starkt stöd - men premiärminister David Cameron tycker att det bara är att bläddra förbi.
“Pictures of naked young women are fun in Titbits and Playboy, page three of The Sun” sjöng Tom Robinson sarkastiskt 1977. 36 år senare har fortfarande varje nummer av den engelska tabloidtidningen The Sun en barbröstad kvinna på sidan 3.
Efter att ha provocerats av Page 3 i ett kvartssekel har nu skådespelerskan Lucy-Anne Holmes stiftat kampanjen No More Page 3. Holmes berättar i en intervju i dagstidningen The Guardian att Page 3-porren började påverka henne när hon var 11 år gammal och hennes bror köpte hem The Sun regelbundet. Han brukade ha diskussioner med sina vänner om brösten på sidan 3. ”Flickorna var 16,” minns Holmes. ”Från och med den åldern tog jag bara för givet att mina bröst fanns till för att titta på och att de kom till korta.”
Startade med namninsamling
Innan The Sexual Offences Act 2003 infördes 2004 fick brittiska tabloidtidningar visa pornografiska bilder på omyndiga. Samantha Fox och många andra vek ut sig i The Sun eller Sunday Sports vid 16 års ålder. Under 80-talet sa vissa kvinnor att Page 3 hade nämnts för dem när de blivit våldtagna.
No More Page 3-kampanjen inleddes i augusti i fjol med en namninsamling för att få The Suns chefredaktör Dominic Mohan att slopa porren. Namnlistan har nu hundratusentals underskrifter, däribland parlamentsledamöter och europaparlamentsledamöter. Wales nationalförsamling, UK Girlguiding, National Association of Head Teachers och flera andra inrättningar stöder kampanjen.
När flickscouterna i Girlguiding uttryckte sitt bifall invände premiärminister David Cameron att det inte är något fel på nakensidan, utan föräldrar behöver bara bläddra förbi den.
Porr- och serietidningar på samma hylla
Englands offentliga utrymmen är på god väg att bli helt olämpliga för barn. Landets dagligvarubutiker, bensinstationer och kollektivtrafik är pornofierade, vilket Kathy McGuinness kampanj Child Eyes och The Guardians senaste medborgarjournalistiska initiativ uppvisar exempel på gång efter annan: Barnserietidningar står bredvid porrtabloider i tidningsställ. Karuseller pryds av bilder på bara kvinnostussar. Kinderägg ovanför porrtidningar, övertydlig reklam för stringtrosor i busskurer, etc.
Feministorganisationerna Object och UK Feminista vill medelst aktionen Lose the Lads Mags förmå landets större affärskedjor att sluta sälja tidningar vilka marknadsförs som ”livsstil”, men som i själva verket har till huvudsyfte att blotta adolescenta liljekullar.
Storbritanniens största dagligvaruhuskedja Tesco har som regel att inte sälja ”vuxet” material, men de saluför gladeligen bilder vars huvudfunktion är densamma som hårdpornografins – gärna på hyllplan inom syn- och räckhåll för tultingar.