Startsida - Nyheter

Konsumentupplysning om film

I samband med lanseringen under helgen, 18–20 oktober, anordnas visning av A-märkta filmer på de aktuella biograferna och kringarrangemang. På A-märkts hemsida finns mer information om det. Folkets Hus och Parker konstaterar i ett pressmeddelande att en A-märkt film, i enlighet med Bechdel-testets kriterier, har minst två namngivna kvinnor bland karaktärerna som någon gång under filmen talar med varandra om någonting annat än film.

– Film påverkar hur vi ser på världen, därför spelar det roll vilka berättelser som berättas och hur de skildras. I dag är det en klar obalans i vilka roller män och kvinnor får på film, det måste vi ändra på, säger Calle Nathanson, vd för Folkets Hus och Parker.

Både Rättviseförmedlingen och Sveriges Radio har intervjuat Ellen Telje, föreståndare på Bio Rio och en av initiativtagarna. Hon hoppas att det blir fler biografer och filmdistributörer som ansluter sig.

Diskussion om märkningen har kommit igång på sociala medier och de flesta traditionella mediers kultursektioner har tagit upp nyheten. I veckans avsnitt (8:10) av Kobra diskuteras A-märkningen ur olika perspektiv. En av förespråkarna är Anna Serner, vd på Filminstitutet, som anser att det är ett bra verktyg för att mäta representation. Hon kan tänka sig att använda testet som en av parametrarna som filmkonsulenterna ska ta hänsyn till när finansiering ska beviljas.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV