Startsida - Nyheter

Kränkande läxa på Stockholmsskola

Inför klassen skulle eleverna beskriva sig själva som fula eller snygga, tjocka eller smala, elaka eller snälla. Det var läxan till en franskalektion på Eriksdalsskolan. En elev, som Feministiskt Perspektiv talat med, reagerade starkt på upplägget. Skolans rektorer ser dock ingen anledning att agera. Lars Jalmert, pedagogikprofessor, är mycket kritisk.

Eleven som Feministiskt Perspektiv har talat med var inte med på lektionen då läxan delades ut. När en kompis visade vad uppgiften gick ut på tyckte hen att det kändes konstigt. Det handlade om att beskriva sig själv som antingen tjock eller smal, ful eller snygg, elak eller snäll och så vidare.

– Jag är kort och liten, och det kändes som att jag måste vara på ett visst sätt. Orden var delade i två spalter, en spalt med de sämre och om jag hade varit tjock så hade jag fått vara i den sämre kategorin, berättar eleven, som vill vara anonym.

Hen pluggade dock motvilligt in dessa ord trots känslan av olust. Under förhöret valde läraren ut elever som fick beskriva sig själv med dessa ord på franska. En av eleverna i klassen ville inte beskriva sig själv på det sättet. Då frågade läraren med irriterad ton att fråga om eleven inte kunde orden och hoppade vidare till nästa elev. Lärarens missnöje med eleven var tydligt.

– Det är konstigt att dagens pedagoger använder sådana här metoder över huvudtaget, det bar emot hjälpa mitt barn med läxan, säger mamman.

– Jag pratade med ett tiotal pedagoger, alla blev chockerade och reagerade starkare på uppgiften än vad jag gjorde. En rutinerad pedagog rekommenderade mig att anmäla till skolinspektionen.

Sunt förnuft ska räcka

Den biträdande rektorn, Yvonne Axell, som vi har pratat med, anser inte att de behöver ha en policy för lärarna att följa över vad som är okej eller inte. 

– Det är sunt förnuft som gäller, menar hon angående vilket ansvar lärarna på skolan har. 

Om hon ska vidta någon som helst åtgärd vill hon veta namnet på läraren och prata enskild med denna, men hävdar bestämt att hon vägrar att gå ut med någon policy för alla lärare som jobbar på skolan. Hon ser ingen anledning att vidta åtgärder för att undvika att något liknande kommer hända igen.

– Jag tänker inte gå ut och kritisera alla lärarna för att någon journalist ringer oss. Det är över 100 lärare som jobbar på skolan, vi kan inte ha koll på varenda en, tycker hon.

Helene Wallerstedt som är rektor på skolan anser att det är stora frågor vi ställer när vi undrar över hennes syn på skolans pedagogiska ansvar. Hon vill återkomma i ärendet, men gör det inte, vare sig på telefon eller via mail.

Läxan kan främja mobbning

Lars Jalmert, professor i pedagogik, anser inte att värdeord ska hanteras i skolan utan att människor ska få vara som de är. Skolans agerande är märkligt och syftet oklart, menar han och framhåller att rektorn på skolan har ett ansvar att vara tydlig med vad som är acceptabelt eller inte för lärare att säga och göra. Det handlar inte om att peka ut enskilda lärare, utan om att ha en pedagogisk policy och tydliga riktlinjer för lärarna att agera efter.

– Rektorn måste ta upp detta med lärarna, för det är diskriminering att låta barnen beskriva sig med laddade ord kring utseende och personlighet. Det sänder signaler om att barnen måste deklarera sig själva och att det är genom ord som tjock, snäll och tyst de ska se på sig själva.

Om någon redan är mobbad så spelar det ingen roll hur den eleven beskriver sig själv, upplägget kommer ändå att förstärka vad mobbarna ser som fel hos barnet. I sådana fall rör det sig, menar Lars Jalmert, om en slags lärarledd mobbning. 

Han konstaterar att skolan ska skydda och hjälpa barnen och därför bör vidta de åtgärder som är bäst för barnen.

– Skolorna måste jobba med sina värdegrunder, såväl med elever som med lärare. Det räcker inte att jobba med det en gång. Det är ett ständigt pågående förändringsarbete. 

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV