Kultur- och filmfestivalen Vox Feminae i Zagreb är inne på sitt sjunde år – det bästa hittills enligt initiativtagaren Gabe Ivanov. Men inramningen berättar om det kärva läget för det som ligger utanför samhällets norm.
Den 1 december ska medborgarna i Kroatien folkomrösta om ett lagförslag som stadgar att äktenskap endast får ingås mellan man och kvinna. Om förslaget går igenom innebär det i praktiken ett konstitutionellt förbud mot äktenskap mellan andra än man och kvinna.
Vox Feminaes arrangörer berättar om den katolska kyrkans ansträngningar att samla tillräckligt med underskrifter för att få igenom omröstningen. Men också att försvarare av hbt-rättigheter har drivit kampanj mot lagändringen, vilket har präglat också festivalen på många sätt. I stället för att som i vanliga fall avsluta med en prisceremoni där publiken får rösta fram bästa film manifesterades denna gång mot folkomröstningen. Och på den stora festivalskylten över entrén till Kino Europa – den enda alternativa biografen i Zagreb – dominerar ordet protiv, som betyder mot, i samma stil som aktivister använt i sin kampanj på sociala medier.
Vox Feminae är både en festival och en webportal som sedan 2007 ligger bakom ett stort antal oberoende projekt för att lyfta fram kvinnor som genom sitt arbete bidrar till att skapa ett jämställt samhälle och öka deras genomslagskraft.
Att delta på nej-sidan inför folkomröstningen är självklart för Vox Feminae, som inte erkänner tvåkönsnormen, och ser kampanjen som ett sätt att befästa sin roll som plattform för att främja mångfald, tolerans och kvinnors rättigheter.
Under festivalen som pågått från den 14 till 19 november presenterades över 25 initiativ och konstprojekt från Slovenien, Kroatien, Bosnien och Hercegovina, Serbien, Sverige och Storbritannien .
Mest uppmärksammad blev den kroatiska premiären av regissören Jasmila Zbanics film For Those Who Can Tell No Tales. Det är en film som bryter år av förnekelse kring våldtäktslägren och den etniska rensningen av 3 000 bosnier i Visegrad under kriget. Även hennes tidigare filmer har öppnat för samtal om krigstrauman i Bosnien och Hercegovina, en påbörjad process som festivalarrangörerna skulle vilja se också i Kroatien. Bland de 18 långfilmer, varav fem nya titlar, fanns exempelvis Belleville Baby av Mia Engberg, som inte var det enda svenska inslaget på festivalen.
Jämställd festivals Amanda Lindholm och Kristina Wicksell höll en work shop om sitt arbete för könsbalanserade bokningar och Feministiskt Perspektiv var på plats för ett runda bords-samtal om utvecklingen av oberoende online-medier.