Startsida - Nyheter

Kvinnohatet finns i din telefon

Instagramkontot Kvinnohat har bara funnits i fem veckor men har redan över 7 000 följare. Förutom att lägga upp bilder på sexistisk reklam och starta diskussioner har det anonyma kontot också uppmärksammat bilder som snowboardåkaren Kevin Bäckström lagt upp på sin Instagram vilket senare fick honom utesluten ur skidlandslaget. Kvinnohat är med andra ord något vi kan räkna med i framtiden. Emma Lundberg har intervjuat det tvåhövdade hoppet.


Varför startade ni kontot Kvinnohat?

– Det började med att en av oss ville samla bilder för att ha som en bildbank av exempel vid diskussioner. Det är ofta en möts av dessa bilder men när de väl ska bli underlag för en diskussion har en glömt dem och mycket av det kvinnoförakt en omges av här i Sverige är så subtilt att det knappt går att kritisera utan större kontext för att visa hur allt hänger ihop och beror på samma maktstrukturer.

Varför namnet ”kvinnohat”?

– Ärligt talat så var jag som startade kontot så jävla förbannad den kvällen jag skapade det. Jag hade sett en reklambild som gjorde mig arg och diskuterade den med vänner och kände att jag inte tänkte låta den hamna i skymundan så att vi glömt den om några dagar. Det var ilska inom mig och jag ville inte be om ursäkt för att jag anser att det är rent kvinnohat vi omges av; allt ifrån tidningars objektifierande och marginaliserande av kvinnor inom sport till våldtäkt som krigsvapen. Nu ifrågasätts namnet för att det inte bara är hat som postas utan även inspiration och annat men vi har inte ens diskuterat att byta – det är uppseendeväckande och härligt in your face.


Varför har ni valt att vara anonyma?

– Dels för att inte riskera personfixering då vi som individer inte är relevanta i detta sammanhang, vi driver kampen med och genom alla omkring oss. Kontot och dess innehåll är det viktiga, inte vi som personer. Men det är också för att orka. Skulle vi driva kontot med namn och bild så är det enkelt för dem som vill förstöra vår kampvilja, att rikta sina attacker och göra det enkelt för oss att ta åt oss och bli svagare. Nu slår de blint i luften och kan inte komma åt oss för det enda de vet är att vi är två människor, inget mer. Det gör att vi kan fokusera på det viktiga och inte behöver ödsla tid, hopp eller ork på skit. Möjligen kan det ses som lite fegt, med tanke på hur många som vågar ta denna fight helt öppet, och det köper vi helt och hållet. Men nu har vi tagit detta beslut och är övertygade om att vi kan bidra mer och längre om våra privata identiteter förblir irrelevanta.

Varför är reklam en sådan stor del av det material ni lägger upp?

– Reklam är ofta polerade, retuscherade och sexualiserade hyperversioner av verkligheten. Reklam är en stor del av det offentliga rummet och påverkar människors önskningar i en viss riktning så att de agerar på ett sätt som egentligen inte alls ligger i deras intresse, till exempel få oss att tro att vi verkligen behöver en viss hårprodukt för att duga – och därför köpa den, vilket kan kallas för att inneha makten över tanken. Reklam har med andra ord en otrolig makt över oss – därför är det viktigt att uppmärksamma vad den egentligen gör med oss och vilka normer och stereotyper den förstärker.

Vad är det värsta ni har lagt upp?

– Om vi ser till responsen så är det en bild med kommentarer på Facebook där våldtäkt förringas och försvaras. På bilden är det en tecknad serie om tre bilder där en man väcker en sovande tjej genom att tränga in i henne. Den heter “Alarm cock” och Facebook-kommentarerna till bilden är till synes vanliga människor som försvarar akten med de mest motbjudande argumenten. Där har vi fått många förbannade reaktioner från våra följare, vilket inte förvånade oss det minsta.

– En annons som fick mycket arg respons var för en brittisk kostymdesigner där en man i kostym står och håller i en slips som format strypgrepp på en avklädd kvinna. Hon ligger tillsynes medvetslös på en bilhuv framför honom och vid hennes huvud syns en stor blodpöl. Den bilden fick oss att febrilt försöka ta reda på om den var stagead eller om hon var död på riktigt.

– För oss personligen är det värsta statistik från andra länder där det saknas kulturella insikter och naturlig förståelse, där kvinnor är marginaliserade och utsatta på ett helt annat sätt än i Sverige. Våldtäktsstatistik från Sydafrika exempelvis – för att ta ett färskt exempel ur vår bildström. Det ger en sådan otroligt stark känsla av maktlöshet till skillnad från till exempel annonser från bolag som har kontaktuppgifter. Till dem kan en skriva, anmäla och sprida kunskap om och på så sätt bidra till förändring. Det är desto svårare när det gäller andra länder och djupt inrotade maktutövanden. Responsen blir ofta ilska eller förtvivlan. Förvisso delar många med sig av tips på hur en kan bidra till förändring men vi införde även den så kallade pepptisdagen eftersom det är viktigt att även ge styrka, glädje och gemenskap. Vi tror att det ger fler och bättre verktyg till att påverka. En modfälld och ledsen människa stormar inte mot bättre tider. En arg och upplyst människa däremot!

Vilken bild har fått mest likes?

– En printscreen av snowboardlandslagets pressmeddelande om Kevin Bäckströms avstängning. Att just den bilden fick så många likes tror vi kan bero på att många fick vara med om en förändring på riktigt, att få se att en reaktion leder till aktion.

Vilken bild har gett upphov till flest kommentarer?

– Samma som ovan. Tätt följt av bilden på tidsplaneringen från en förskola där det under en dag stod att alla pojkar skulle åka och bowla och alla tjejer skulle pyssla inför Alla Hjärtans Dag.

Nyligen valde ni att låsa kontot på instagram – varför det?

– För att vi nämnts i många medier efter att Kevin Bäckström fått lämna svenska snowboardlandslaget och många av hans fans var extremt upprörda på oss “PK-ister” och ”extremfeminister”. Våra kommentarsfält förvandlades snabbt till en röra av personangrepp och härskartekniker som vi tyckte förstörde syftet med kontot. Hade alla dessa människor kommit till kontot och ställt uppriktiga frågor med syfte att förstå vad tusan vi menade med alltihop så hade det varit en annan sak. Men nu var det inte så, som i många andra fall gällande kritik på internet. Vissa menar att vi borde ta vår roll som budskapsspridare på större allvar, vara öppna för alla och välkomna alla sorters diskussioner, för att det finns alltid chans att nå även de som inte vill förstå. Vi förstår deras poäng men håller inte riktigt med och det är ett aktivt beslut. Det valet vi stod inför var att tolerera det mesta och hoppas på att våra följare orkar ta varje diskussion som inleds med hån, förnedring och ovilja att förstå och att vi sedan modererar grova påhopp – eller att ha högre krav på de som yttrar sig att de bemöter varandra med respekt så att fler orkar och vågar komma till tals. För vi är trots allt två privatpersoner med heltidsjobb och liv utöver kontot som vill orka hålla igång och driva detta under en längre tid. Därför vill vi tillhandahålla ett konto som fungerar som en fristad för de som är insatta och de som vill bli insatta, där tankar och insikter kan höras utan att drunkna i annat som inte handlar om att lära sig mer, hämta styrka, ifrågasätta eller förstå bättre. Det handlar inte om att alla ska stryka varandra medhårs och bli en klubb för inbördes beundran, det handlar om att kritisera och ifrågasätta med respekt.

Vad kommer vi att få se mer av från kontot Kvinnohat i framtiden?

– Vi samlar just nu material till en blogg där vi presenterar feministiska teorier och analyser, vi finns redan på Twitter och har även en Facebook-detektiv. På insta kommer ni att få se mer misogyn skit, deppig reklam och negativa rapporter. Det är svintråkigt, men också verkligt. Att leva på Instagram kan vara fantastiskt om en söker på bilder på gulliga kattungar, men det behövs nog en omvärldsanalys lite då och då. Kvinnohatet finns i din telefon, i din tanke, på de offentliga väggarna omkring dig, i media, i dina diskussioner. Så samla tankarna, formulera dig och låt oss inspirera dig till att bli en förbannad jävla kattunge som river patriarkatet i röven.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV