"Kolonisatörer odlade medvetet synen på mörka människor som extra sexuella för att rättfärdiga sin exploatering av dessa." skriver Sandra Dahlén och folkbildar om hur rasistiska föreställningar fortlever i politiska påståenden om sex och våld.
Jag tror att många läsare av Feministiskt Perspektiv är lika förtvivlade över Sverigedemokraternas politik som jag är. Jag tror att vi är många som helt förkastar deras idéer och metoder. Samtidigt bygger deras politik på redan djupa rasistiska föreställningar om människor och samhälle som vi alla som vuxit upp i Sverige fått med oss genom historieskrivning, språkbruk, skämt, bilder, journalistik och förd politik från partier som inte ser sig som rasister. Det kan därför vara svårt att se igenom en del av deras påståenden – även för en del som inte vuxit upp i Sverige. För er som vill kunna bemöta just argument om ”invandrare och sex” vill jag därför passa på att folkbilda lite om rasism, sex och våld:
1. SD påstår att invandrare (läs män med migrationsbakgrund från länder där alla har mörkt hår) är hot mot svenska kvinnor genom att de är våldtäktsbenägna, att dessa män står för de flesta våldtäkterna och att vi inte hade gruppvåldtäkter innan invandringen från Mellanöstern och Afrika tog fart. Det sista påståendet kanske känns självklarast att avfärda. Såklart har vi haft gruppvåldtäkter långt tillbaka i tiden, det kan tyvärr äldre personer vittna om. Däremot började vi inte offentligt prata om våldtäkter i Sverige förrän på 60-talet och vi har såklart inte någon jämförande statistik att använda oss av – inte SD heller. Att personer med viss migrantbakgrund står för merparten av alla våldtäkter vet vi inte heller något om då det inte finns någon sådan forskning baserad på migration/etnicitet/geografisk bakgrund/religion. Det går såklart att gissa sig till samband genom att studera dömda personers efternamn och försöka dra slutsatser av det. Men det alla kriminologer är överens om är att dömda våldtäktsmän bara står för en liten del av förövarna – de flesta blir ju aldrig anmälda, åtalade eller dömda. Vad det gäller etnicitet så har däremot forskare lyft det faktum att det finns en större benägenhet att anmäla personer med viss utländsk bakgrund för våldtäkt, än att anmäla personer som anses vara svenska. Forskning visar också att personer som ses som utländska för hårdare straff och då exempelvis lättare döms för det grova brottet våldtäkt – särskilt om tjejen är ljus och ”trovärdig” i sitt leverne och framträdande.
2. Denna syn på mörka män som hotfullt sexuella är inte tagen ur luften. Kolonisatörer odlade medvetet synen på mörka människor som extra sexuella för att rättfärdiga sin exploatering av dessa. Mottot gick ungefär så här: ”Mörka människor är sexuella människor och därmed djuriska och icke gudfruktiga och ska därmed tuktas för allas bästa.” Under 1800-talet skapades också ett starkt tabu mot sex mellan personer med olika hudfärger. Denna människosyn påverkar oss fortfarande idag i allt från människors rädslor till medierapportering och rättsväsende. Rädslor fungerar så här: Om en tjej blir utsatt för en våldtäkt av en mörk kille så kan hon sedan bli räddare för mörka killar än för vita killar. Men om en tjej däremot blir utsatt för en våldtäkt av en ljus kille kanske hon blir rädd för just den typen av jacka han hade på sig. Hon blir således inte rädd för ljust ljusa killar, i alla fall inte om hon är ljus själv, för ljusa killar ses inte som en problematisk sexuell grupp i kraft av deras hud/hårfärg, ursprungsland eller religion. Media brukar inte heller intervjua ljusa killar i ljusa bostadsområden och skolor om deras syn på tjejer och sex. Det har journalister däremot gjort flera gånger med killar som anses vara invandrare och kommer från vissa områden. ”Svenska” killar verkar inte ha någon särskild kvinno- eller sexsyn utifrån sin ”svenskhet” – däremot finns föreställningar om att just mörkare killar har det.
3. Rasism i kombination med sexism utgör däremot ett sexuellt hot mot kvinnor. Den rasistiska synen på mörka personers sexualitet, där exotism ingår, i kombination med synen om mäns rätt att ”ta för sig sexuellt av kvinnor”, skapar ofta en extra utsatthet för sexuellt våld mot kvinnor som befinner sig i väst men har rötter i Sydamerika, Asien eller Afrika. Det gäller exempelvis de miljontals fattiga kvinnliga migranter som ser hushållsarbete i rika hem som deras enda väg till försörjning. Många män i dessa familjer utsätter dessa kvinnor för sexuellt våld. Men det gäller även situationer där den enda tjejen på konferensen som blir utsatt för obehagliga sexuella närmanden är just den mörkhyade tjejen. Eller situationer då mörka tjejers nej till sexuella inviter tas på mindre allvar än ljusa tjejers nej. Till detta kan vi lägga till ”den sexuella blicken” på asiatiska tjejer som gör att någons ljusa pappa ses som en torsk, och att om man är fler än en tjej med asiatiskt ursprung på en bar så förutsätts det att prostitution pågår. Västerländska mäns sexistiska rasism når såklart även kvinnor och barn utanför västvärlden i form av sexköpande som de aldrig skulle ägna sig åt i Sverige (med eller utan sexköpslag).
En sammanfattning kanske behövs: Sverigedemokraternas påståenden om invandrare och våldtäkter är fabulerat skitsnack. Deras rasistiska och sexistiska människosyn har dock djupa rötter i vårt samhälle och påverkar hur människor blir sedda och behandlade. Det är inte just ”invandrare” som är farliga utan kombinationen av rasism och sexism som är det. Sverigedemokraternas politik är farlig för kvinnor.
(Om du vill veta mer så läs bland annat Christian Diesen, Paulina de los Reyes, David Sandberg, Tobias Hübinette, Ola Florin, SOU 2006:01 och en teolog och idéhistoriker som föreläste på Stockholm Pride om kolonialism och sex som jag just nu inte kommer på namnet på… skriv gärna i kommentatorsfältet om du vet vem jag menar!)