"Hos oss hittar du Bunny-dräkterna som får påskharen att rodna" lyder en sexannons i tidningen Metros sportbilaga. Annonsen kommer från strippklubben Kino. En av Feministiskt Perspektivs läsare har reagerat och hört av sig till Metro för att ställa några frågor.
Det var den 27 mars som Metro publicerade en annons från strippklubben Kino. Annonsen visade två kvinnor i sexiga underkläder och med poser som enligt läsaren hör hemma i porrvärlden.
Feministiskt Perspektiv väljer med läsarens godkännande att publicera mejlet till Metros chefredaktör Linus Paulsson.
På sportsidan, med nästan bara ”manlig” sport, skriver läsaren, låg en bild på två playboybunnysar. Som tagna från Hefners ranch. Annonsen löd:
”Hos oss hittar du Bunny-dräkterna som får påskharen att rodna” .
Läsaren önskar få svar på frågan om ”vilken bild Metro vill förmedla med den här objektifierade och extremt sexualiserade annonsen?”
Läsaren skrev även i mejlet att:
”Vårt samhälle har aldrig någonsin sexualiserat (den unga) kvinnan som nu. Vi har också en epidemi av våld mot kvinnor och ett ökande ohälsotal bland främst unga flickor och kvinnor som är alarmerade. Det rådet inget tvivel om att de pornofierade bilden av den unga kvinnan är en stor del av problemet. Jämställdhet kan aldrig uppnås om (den unga) kvinnan ska anses var en produkt som ska tillgodose mannens sexuella behov.”
Hen skrev också att hen tycker det är anskrämligt att Metro har den här typen av reklam. Det är ett val. Det är också annonser för strippklubbsverksamhet, främst med östeuropeiska handlade kvinnor.
Metros Linus Paulsson svarade och bad läsaren ringa honom så skulle han ge en förklaring till varför Metro publicerar dessa annonser. Men läsaren, som tidigare har hört av sig till Feministiskt Perspektiv och då med önskan om att vi ska skriva om de sexannonser som Aftonbladet och Expressens sportsidor tidigare publicerat, önskar att vi ska kontakta Metro och be om svar på hens frågeställningar.
Det finns bara två alternativ för Metro menar läsaren.
1. Man fortsätter med den här typen av kvinnoförnedrande annonser och då anser man att stripp är ok.
2. Man funderar över om Metro vill förknippas med objektifiering och stripp.
Det är också signaler, skriver hen, till manliga läsare, de som besöker både strippklubben Kino och de andra strippklubbarna som fortfarande tillåts i Sverige. En signal om deras kvinnosyn är legitimerad. Det är oroande för framtiden.
Varför väljer du att agera?
– För att jag anser att den feministiska kampen mot prostitutionen tycks relativt bortglömd i ett läge då könshandeln tar sig nya och mer omfattande uttryck, där annonser för strippklubbar bara är ett sådant, säger hen till Feministiskt Perspektiv och fortsätter:
– Kampen för lika löner, delad föräldraförsäkring, mot diskriminering, för kvotering i styrelser och all annan ekonomisk och politisk kamp är viktig men glömmer man våldet och de olika uttryck det tar sig numera i vårt genomsexualiserade samhälle där kvinnokroppen mer än någonsin är en vara, så kommer aldrig jämställdhet att uppnås. Våldet och sexualiseringen är de mest effektiva bromklossarna som påverkar politiska, sociala och ekonomiska beslut – i praktiken.
Feministiskt Perspektiv har sökt Linus Paulsson utan resultat.