UNIKT BILDMATERIAL: I dagarna släpper Pussy Riot en ny video. Den här gången är udden riktad mot den ryska oljeindustrin, ekonomin och, indirekt, miljöförstöringen. Frilansjournalisten och författaren Kristina Hultman konstaterar att de fortsätter att rikta in sig på Putins mest känsliga punkter.
Ryssland är en av världens största oljeproducenter. Staten äger i princip alla bolag och det faktum att omvärlden är så beroende av de ryska naturresurserna framstår i Pussy Riots senaste aktion som en direkt orsak till att Vladimir Putin sitter kvar vid makten.
– Det känns som en rak linje från deras tidigare aktioner. De borrar in sig på de absolut känsligaste punkterna och gör en grundläggande politisk feministisk analys som de iscensätter i låt och bild. Materialet pratar mycket för sig själv, säger Kristina Hultman.
Hon står i kontakt med Pussy Riot och har gett Feministiskt Perspektiv tillgång till delar av gruppens bildmaterial från inspelningen av videon till nya låten, som publicerades i DN igår.
En del av bilderna är tagna när medlemmar ur Pussy Riot står på en oljepipeline. Andra är tagna vid ett raffinaderi och vad som ser ut att vara ett skrotat, folktomt oljefält. Kristina Hultman, som under en längre tid känt till att något var på gång, är imponerad av planläggningen och genomförandet.
Det handlar om att ta sig ut till inspelningsplatser med ett helt team, inte bara de tjejer som syns maskerade i videon.
– Det här åker man i fängelse för, så de tar stora risker, det är inget snack om saken.
Den ryska hållningen i Syrienfrågan är en särskilt het fråga när det gäller rysk olja, konstaterar Kristina Hultman. Pussy Riot placerar Rysslands relationer till Iran och Syrien i ett maktpolitiskt spel som beror av denna naturresurs.
– I Frälsarkatedralen pekade de ut den oheliga alliansen mellan kyrkan och staten, den här gången pekar de ut kopplingen mellan staten och ekonomin, och plundringen av naturen.
Videon är den tredje aktionen sedan aktivistgruppen genomförde sin punkbön i Moskva förra året. Kristina Hultman tycker att gruppen har utvecklats även musikaliskt. De använder de sig av ordlekar, kulturella referenser och anspelar inte minst på den svåra situationen i ryska fängelser. I låten ges de också slängar åt den franska skådespelaren Gerard Depardieu för hans vänskap med Putin och hans flirt med Tjetjeniens ledare Ramzan Kadyrov.
– Det är en stark låt, både musikaliskt och innehållsmässigt, säger Kristina Hultman.