I dag lanserar Sveriges Kvinnolobby kampanjen Reklamera – för ett samhälle fritt från könsdiskriminerande reklam. Detta efter att ha genomfört en enkätstudie som visar att 9 av 10 av de unga kvinnor som svarat mått dåligt över sin vikt eller sitt utseende på grund av reklam. Hälften av dem känner så varje dag eller varje vecka.
Enkätundersökningen, som genomförts bland 1 000 personer i åldern 13-30 år, har fokuserat på reklam och psykisk hälsa. Förutom att så många mår dåligt så ofta av reklam uppger 87 procent av kvinnorna i undersökningen att reklam fått dem att vilja ändra på något hos sig själva. Dessutom tror 98 procent att reklam kan leda till dåligt självförtroende.
– Flickor och kvinnor kan inte röra sig i det offentliga rummet utan att mötas av onaturliga
skönhetsideal och bilder som framställer kvinnor som sexualiserade objekt. Att ständigt matas av dessa budskap hindrar jämställdheten och påverkar kvinnors handlingsutrymme. Nu reklamerar vi den sexistiska reklamen, säger Gertrud Åström, ordförande för Sveriges Kvinnolobby, i ett pressmeddelande.
På Facebook och Instagram
Reklamera kommer att finnas på Facebook och Instagram och är tänkt som en allmänhetens motståndsrörelse mot sexistisk reklam genom att göra det enkelt att reagera och agera, berättar Moa Egonson.
– Konceptet är enkelt, till Reklamera kan man snabbt och enkelt skicka in bilder på könsdiskriminerande reklam man ser, bara att fota reklamen och mejla in eller hashtagga #reklamera. Vi publicerar sedan den på Facebooksidan och Instagramkontot, meddelar företaget bakom reklamen att vi vill reklamera deras reklam, och vi anmäler även reklamen till Reklamombudsmannen. Vi kommer också lägga upp artiklar och nyheter på ämnet, säger hon.
Moa Egonson konstaterar att många varken känner till Reklamombudsmannen eller vet hur det fungerar att anmäla, och att steget från att reagera till att kontakta företagen bakom reklamen kan vara stort. Samtidigt har Kvinnolobbyn märkt att det finns många som tröttnat på den könsdiskriminerande reklamen, inte minst när den uppmärksammas i sociala medier. Att så pass många unga kvinnor också mår dåligt av reklamen är ytterligare ett skäl ta ett nytt grepp om frågan.
– Genom Reklamera skapar vi en kanal för människor att enkelt uttrycka och diskutera hur de upplever reklam och hur den påverkar dem i sin vardag, samt även en möjlighet att själva agera, säger Moa Egonson.
Sprida kunskap
På det här sättet vill Sveriges Kvinnolobby tillsammans med allmänheten påverka företag, reklambransch och politiker. Kampanjen Reklamera ska också verka för att sprida kunskap, skapa opinion i frågan och lobba för en lag mot könsdiskriminerande reklam. I dag har alla nordiska länder lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam, utom Sverige.
Som ett led i det arbetet arrangerar Kvinnolobbyn seminariet 50 nyanser av sexism på MR-dagarna i Stockholm.