Startsida - Nyheter

Prisad kortfilmsregissör redo för nästa utmaning

För ett år sedan vann kortfilmsregissören Johanna Paulsdotter 1 km film, vilket är en säker indikator på nya talanger inom svensk film (tidigare vinnare är bland andra Alexandra Dahlström, Babak Najafi och Jens Jonsson). Feministiskt Perspektiv tog ett snack med regissören som nu är redo för långfilmsformatet.

Hej Johanna, vad handlar din film om?

Tolv är en historia om de bästa vännerna Alva och Tilde, vars vänskap sätts på prov under en dag på äventyrsbadet. Filmen handlar om viljan, eller icke-viljan, att bli tonåring och att ”göra slut” med sin kompis.

Vad vill du väcka för frågor med den?

– För mig kändes det viktigt att skildra den tidiga puberteten hos tjejer, om hur stort det är att få mens, att plötsligt vara olika och vilja olika saker, för jag tycker så sällan vi får se de här sakerna tas på det allvar dem faktiskt förtjänar. Det var liv och död när man var tolv år. Och mensen är en stor grej. Det är så primitivt och ett definitivt avslut på något som varit, vare sig man vill eller inte.

Hur mycket har priset betytt för dig? Hur har arbetsprocessen varit? Blev det som du hade tänkt dig?

– I och med priset har jag fått chans att utmana mig själv ytterligare som regissör. Filmen hade en stor budget för att vara kortfilm, med team och teknik som en långfilm och jag fick äntligen samarbeta med en producent. Det är klart det var en häftig utmaning! Arbetsprocessen har varit speciell, då flera delar av filmen utspelar sig under vattnet, på en sådan tropisk och svårhanterlig miljö som ett äventyrsbad, samt att jag har arbetat med yngre skådespelare än tidigare. Jag är jättestolt och glad över vår huvudrollsinnehaverska Malin Dahlbäck som aldrig tidigare filmat eller ens gått på casting innan den här filmen. Hon är helt grym! Trodde aldrig jag skulle hitta nån som var så perfekt för rollen som hon. Hon knockade mig helt enkelt med sin närvaro, sin blick, men också med sina ord redan första provfilmningen; ”Jag har vinnarskalle”. Då visste jag att hon var rätt.

Många av ditt produktionsbolag Tjockishjärtas filmer handlar om normer, könsroller och sexualitet. Varför intresserar du dig för det?

– Ja, alla mina filmer berör det. För mig är det ett sätt att leva och ett ansvar jag har om jag vill ha en förändring i samhället och på bioduken. Jag önskar att ingen ska behöva bedömas utefter vad för kön vi har fötts med, och det finns inget som äcklar mig mer än att se en film där man oreflekterat porträtterar efter stereotyper, både karaktärssmässigt och filmiskt. Det är något vi pratar mycket med varandra om i Tjockishjärta när vi ska göra våra filmer; vad för konsekvenser och betydelser våra val av porträttering kan komma att få.

Kvinna och regissör, tror du att du har fått kämpa mer i branschen än du hade behövt om du var man?

– Jag tror att vi är på väg mot en förändring. Vi är många unga kvinnliga filmare som på olika sätt har fått vara med om stora satsningar på kvinnliga regissörer, så personligen har jag inte upplevt mig själv kämpa mer än någon annan regissör. Det enda är väl att man kan känna att man som kvinna har högre krav på sig. Att man inte har råd att misslyckas på samma sätt som ens manliga kollegor, för då kanske man inte får göra en film igen.

Framtida projekt?

– Just nu går jag som på moln av inspiration till en långfilm. Idén slog ner som en blixt och jag kan inte släppa den. Den kommer bli tekniskt avancerad med mycket specialeffekter och jag hoppas att jag ska få att göra den. Det kräver år av arbete, men jag är redo.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV