En rad rapporter om nollningar på olika skidgymnasium i norra Sverige har kommit fram den senaste tiden. Nollningen har skett på alpina gymnasiet och på längdgymnasier.
– Att det förekommer nollning förvånar inte, men att den har så pass sexuella och tydligt sexistiska inslag förvånar mig ändå, säger genusvetaren Jonas Lindkvist till Feministiskt Perspektiv.
En elev på gymnasiet i Sollefteå beskrev händelsen vid kollningen för allahanda.se så här:
– Vi var ute i bara underkläderna, både killar och tjejer, fast det var höst och jättekallt, berättar hon.
– Utomhus fick vi kasta en inoljad lax mellan oss och tvingades dricka råa ägg. Det var treorna som arrangerade det och de äldre eleverna tittade på. Det var helt sjukt, säger hon till allhanda.se.
Många av nollningarna har haft sexistiska inslag. Tjejer har tvingats slicka av grädde från killar och andra har tvingats strippa.
– Helt oacceptabelt och ansvaret är mitt. Jag ska kontakta samtliga tränare, föräldrar och elever, säger en rektor till Västerbottensnytt.
Ligger efter
Jonas Lindkvist, genusvetare med bland annat inriktning på idrott, är inte ett stort fan av nollning generellt och menar att det inte behövs för att skapa sammanhållning i en grupp, vilket han förmodar är vad de tänkte sig.
– Att tvinga elever till sexualiserade handlingar är naturligtvis inte okej. Jag visste inte att det existerade på skidgymnasier specifikt eftersom jag inte har någon insyn i verksamheten, men jag har ju hört andra nollnings/initierings-historier från fotbolls- och hockeyskolor, samt även från vanliga gymnasieskolor.
Om nollningen i sig är mer spridd inom skidkulturen är svårt att säga, menar Lindkvist som anser att det är rimligt att anta att idrottsrörelsen, som i så många andra fall, ligger efter när det gäller jämställdhetsarbete, arbete med stereotypiseringar och synen på kön, sexualitet och etnicitet.
– Detta sammantaget bidrar också till en mer sexistisk nollningskultur. Detta är dock bara spekulationer, säger Jonas Lindqvist.
Pennalism
Hur anser du att skolan ska agera efter det som skett?
– Ansvariga för utbildningen bör förstås prata med de ansvariga för nollningen, dra upp riktlinjer för vad som är acceptabelt beteende vid framtida nollningar, diskutera om de verkligen behövs, samt se till att skolorna följer de riktlinjer som har satts upp genom att till exempel prata med nya elever om deras upplevelser av mötet med skolan, säger Lindkvist som betonar att skapandet av sammanhållning aldrig ska vara baserat på att tvingas göra saker mot sin vilja.
– Nollning eller initiering leder lätt till pennalism, och det är något som inte hör hemma i våra skolor, och inte heller inom idrottsrörelsen, hur starka traditionerna än må vara. Bryt upp med det gamla, informera om genustänk och varför det inte är acceptabelt med sexistiska ritualer, samt följ upp och se till att det efterlevs i fortsättningen.