Nyheter

Spelföretag tar avstånd från kritiserad reklamfilm

Den 21 mars läckte en reklamfilm för spelet Payday ut via Youtube och väckte starka reaktioner inom spelvärlden. Det svenska spelföretaget Overkill är ansvarigt för produktionen av spelet.

Reklamfilmen visar två kvinnliga modeller som besöker Overkill och efterlyser kvinnor att agera modeller till nästkommande reklamkampanj. Kritiken riktar sig mot filmens sexistiska framställning av kvinnor som många anser att svenska spelbranschen har kämpat för att få bukt med.

Starbreeze som äger Overkill har bemött kritiken i en officiell kommentar på deras hemsida. De meddelar att de inte ligger bakom materialet och tar avstånd från dess budskap och kvinnosyn.

Bo Andersson Klint, vd för Starbreeze, förklarar filmens förekomst:

”Under en period tog vi in förslag på olika marknadsföringsidéer för filmprojektet Payday. Den här filmen hör av självklar anledning till en av de idéer som vi direkt avfärdar och tackade nej till”.

Starbreeze skriver i sin kommentar att bolaget nu har vidtagit åtgärder och har tillsatt en utredning för att nå klarhet i omständigheterna kring filmen.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV