Lara Roxx blev efter sin tredje porrfilmsinspelning i Los Angeles smittad med hiv. Dokumentärfilmaren Mia Donovan har följt henne och hennes kamp för att sprida budskapet om säkert sex. Filmen blev ett ställningstagande i debatten om en kondomlag som i höstas verkställdes i Kalifornien.
– Lara säger att porr snarare är dokumentär än spelfilm. Sexet händer ju på riktigt. Det är därför som det är så viktigt att de använder kondom.
Regissören Mia Donovan refererar till Lara Roxx, huvudpersonen i hennes dokumentärfilm. Vi pratar på trottoaren utanför Roxie Theater i San Francisco där SF Independent Film Festival pågår. Donovans debutfilm Inside Lara Roxx har nyss visats. Hennes engagemang i temat den behandlar syns i otåliga converse-fötter och ögon som genom att blicka uppåt hela tiden hjälper munnen att leta ord.
Dokumentären följer kanadensiskan Lara Roxx under en femårsperiod. Första gången vi träffar henne genom Donovans kamera är det år 2006 och regissören besöker Roxx på ett sjukhus där hon är inlagd på psykavdelningen.
Efter en uppväxt präglad av missbruk tog sig Lara Roxx till Hollywood för att under en kortare period medverka i pornografiska filmer, enligt henne själv i syfte att tjäna pengar. 2004, efter bara tre inspelade filmer, fick hon ett positivt svar på ett hiv-test. Två andra skådespelare i Los Angeles smittades av samma man.
Mia Donovan hoppas att filmen kan väcka förståelse för vad det är som drar unga flickor till porrbranschen. Innan hon filmade Lara Roxx arbetade hon som fotograf och gjorde en fotoserie om sexarbetare. Till den ville hon fotografera Roxx – det var så de kom i kontakt med varandra.
Det är tydligt att Lara inte är vid sina sinnens fulla bruk i inledningsklippet från sjukhuset, så Donovan bestämmer sig för att vänta i över ett år med att fortsätta filmandet. Inside Lara Roxx är Donovans första film, vilket innebär att hennes förhållande till Lara i filmen är mer mänskligt än professionellt. Donovans kameraöga trampar aldrig på Laras integritet.
– Jag tänkte aldrig att hon var galen, jag tänkte bara att hon hade ett sammanbrott, säger Donovan och väjer för en uteliggare som vinglar förbi oss på gatan med en ölburk.
Inside Lara Roxx visades i oktober i svenska TV4 och på förra årets Tempofestival. Sedan dess har lagarna kring porrindustrin i Kalifornien ändrats. I november röstades ett lagförslag om kondomtvång i porrfilmer igenom. En mängd mäktiga personer inom industrin protesterade och menade att könssjukdomar är ovanliga i branschen. Andra kritiker hävdade att en kondomlag kan leda till att industrin – som betalar skatt – kommer att flytta från staten eller omvandlas till en svart marknad.
Porrstjärnan James Deen säger till Huffington Post: ”Vi kan liknas vid homosexuella, minoritets- och kvinnogrupper. Vi är en grupp av skattebetalande laglydiga röstare som just nu blir förtryckta. Men våra åsikter spelar roll och jag hoppas att vi en dag kommer att bli respekterade på det sätt som de nyss nämnda grupperna börjar bli.”
Deens uttalande skär sig illa mot bilden som ges i Inside Lara Roxx. Dokumentären visar inte en bransch som är tät av förtryckta män – utan snarare av förtryckande män. När dessa män avsäger sig ansvaret för att skådespelare smittas med hiv lägger de samtidigt över ansvaret på unga, utsatta, maktlösa tjejer.
Ett exempel på detta finns i dokumentären när Donovan och Roxx åker tillbaka till Los Angeles för att träffa de personer Lara Roxx arbetade med under hennes korta tid i branschen. En av dem är William Margold, som Lara kände eftersom han arbetade för PAW-foundation (förkortning för Protecting Adult Welfare – organisationen säger sig arbeta för skådespelarnas säkerhet i den pornografiska industrin). Han menar att Lara Roxx får skylla sig själv. Han frågar henne om någon höll en pistol mot hennes huvud när hon tog beslutet om att medverka i den pornografiska filmen eller inte. Det gjorde ingen, vilket enligt Margold betyder att hon utan svårigheter kunde ha tackat nej.
Så enkelt är det inte. När en sexarbetare har hamnat i industrin är det ofta av annat än lust och vilja. Om det i bakgrunden ligger självdestruktivt beteende, eller ekonomisk utsatthet, så går det inte alltid att säga nej. Med eller utan vapen mot tinningen.
Argumentet att sexindustrin är säker eftersom skådespelarna regelbundet måste testa sig håller inte heller. Donovan förklarar: ”Man kan inte förvänta sig att de medverkande bara har sex under inspelningen.”
Visningen i San Francisco är dokumentärens premiär i Kalifornien; I Los Angeles har den ännu ingen distributör. Kan det bero på att det finns krafter där som arbetar emot Donovans budskap?
”Jag vet faktiskt inte”, svarar regissören. Hon tillägger att hon har visat filmen för flera av de involverade i porrindustrin som hon träffade tillsammans med Lara under deras besök i Los Angeles. ”De sa att de gillade den”, säger hon och skrattar förundrat.
Hur fortsättningen på dramat om Kaliforniens lagstiftning om porrfilmsindustrin utvecklar sig återstår att se. Det är för tidigt att utvärdera hur den nya kondomlagen har fungerat. Branschen är komplicerad – vem är förtryckare och vem är förtryckt? Vad är lust och vad är tvång?
För Lara ser framtiden ser allt ljusare ut. Hon och Donovan har fortfarande kontakt.
”I dag går det bra för henne. Hon studerar grafiskt design på heltid och är drogfri sedan premiären.”