Crossing Boarders onlinetjänst Twee-Q, som mäter jämställdheten på Twitter, uppmärksammas nu bland annat i The Independent, The Telegraph, The Huffington Post och Wired.
Onlinetjänsten fick stor uppmärksamhet när det lanserades under Almedalsveckan 2012. Nu nylanseras den i samarbete med den brittiska feministen och författaren Joan Smith i samband med publiceringen hennes nya bok ”The Public Woman”.
Smith menar att verktyget bekräftar vad hon för fram i hennes bok om att våra föreställningar om kvinnors ökade frihet till trots har begränsade tagit nya former.
– Jag vet att många kvinnor tvekar inför att använda Twitter, antingen för att de inte har självförtroendet att uttrycka sig eller av rädsla för fientliga reaktioner. Jag tror inte att män tvekar på samma sätt, vilket gör att deras röster uttrycks högre och mer frekvent, säger Joan Smith till The Independent.
I våras vann Crossing Boarders som minsta organisation någonsin 75-wattaren i den prestigefulla reklamtävlingen 100 wattaren för Twee-Q, och var nominerad till guldägget och tre kategorier i spinngalan. Idag har över 40 000 test gjorts och visar svart på vitt att mäns inlägg retweetas dubbelt så ofta som kvinnors. Twee-Q har sedan tidigare funnits tillgängligt på engelska och tester har gjorts i över 100 länder.
– När Joan Smith frågade mig om vi var villiga att ta Twee-Q till England tvekade jag inte ett ögonblick. Joan har tidigare skrivit om progressiv svensk jämställdhetspolitik och attityder och hennes arbete kring genusfrågor i England går i linje med hur vi arbetar. Det är spännande att se hur Twee-Q lever vidare och utvecklas och jag hoppas att denna satsning gör att fler inspireras att tänka över vilkas åsikter de väljer att uppmärksamma och varför.”, säger Ida Östensson, Crossing Boarders ordförande och grundare i ett pressmeddelande.