En ny generation feminister världen över publicerar sig genom bloggar. Den jemenitiska bloggaren Afrah Nasser ger oss en snabb orientering i afrikanska feministiska bloggsidor i en personligt hållen krönika. Nästa vecka skriver hon om feministiska bloggsidor i den arabisktalande världen.
Det faktum att jag föddes i Addis Abeba gör att en stor del av mitt hjärta finns i Afrika och jag är alltid törstig på afrikansk feminism. Ett av de bästa sätten att få veta mer om afrikansk feminism är via den rika litteraturen. Medan jag lyssnar på Etiopiens legendariska röst, sångerskan Aster Awekes nya låt ”Taitue” i vilken hon uppmuntrar unga tjejer att eftersträva storhet som den gamla etiopiska kejsarinnan, Taytu Betul, dyker jag in i den afrikanska litteraturen som springer ur svart och postkolonial feministisk kamp.
Flera medryckande händelser har hjälpt mig att lyfta mitt globala feministiska medvetande och väcka min beundran för afrikanska feminister: jag har mött unga afrikanska feminister, läst afrikanska feministiska författare och inte minst sett några av de stolta, glada och starka afrikanska feministiska tänkarna, författarna och förkämparna. Som bloggare måste jag betona att feministiska bloggare är lika viktiga som alla feministiska publicerade författare. Vi hör till de nya medierna och använder nya verktyg för att överföra våra feministiska budskap. De afrikanska feministiska bloggarna utgör bra exempel.
Den afrikanska feministiska litteraturen är full av fantastiska författare, som den senegalesiska författarinnan, Mariama Bâ (1929-1981) och hennes första roman, den prisbelönade So Long A Letter (1980), i vilken hon erbjuder en känslosam representation av kvinnors villkor i ett afrikanskt samhälle. Boken är ett måste eftersom den anses vara den första afrikanska verkligt feministiska boken.
I dag finner vi den nigerianska, flerfaldigt prisbelönta författarinnan, Chimamanda Ngozi Adichie som inte bara anses vara en av de viktigaste rösterna inom den nutida afrikanska litteraturen utan också en stark förespråkare av feminism. Adichie har varit en feministisk symbol efter att hon så enkelt som möjligt förklarade, ”vi borde alla vara feminister.”
Hennes ”Tedx Talk” förra året har lockat mer än en miljon visningar på Youtube och har även använts av Beyoncé till en av låtarna i hennes nya album. Talet har blivit så känt att det nyligen blev en ebok. “Och då gör vi flickor en mycket stor björntjänst, eftersom vi lär dem att tillgodose mäns ömtåliga ego. Vi lär dem att krympa sig själva, för att göra sig mindre,” sade Adichie, “vi säger till flickor, ’du kan ha ambitioner, men inte för stora. Du bör eftersträva att bli framgångsrik, men inte för framgångsrik, annars kommer du att hota männen. Om du är familjeförsörjaren i ett förhållande med en man, måste du låtsas att du inte är det. I synnerhet offentligt, annars kommer du att kastrera honom.'”
De afrikanska feministiska författarna och bloggarna erbjuder insikter om kvinnors ställning i Afrika. Bloggarna förmedlar andra berättelser om afrikanska kvinnor än de som framställer dem som sorgliga och oroade och de som stiliserar dem i högtidliga poetiska sagor. En av de främsta afrikanska bloggarna ur feministiskt perspektiv är Msafropolitan.com, av Minna Salami, den nigeriansk-finska författaren och feminismförespråkaren. Genom sin blogg har Salami uttalat sig om Boko Harams olyckliga kidnappning av mer än 200 skolflickor i april i Nigeria. Salami deltog i den globala kampanjen som gick med hashtag #BringBackOurGirls och krävde flickornas frigivning. Hon bloggade: ”kampanjen #BringTheGirlsBack är först och främst en kampanj för att de bortförda flickorna ska återvända och en kamp mot det överhängande hotet från Boko Haram och den mindre kända Ansaru men också en kampanj om att skapa en mer rättvis, säkert Nigeria. Åtminstone för mig innebär #BringBackOurGirls en större medvetenhet i Nigeria om behovet av bättre ledarskap och ansvar vilket också bör innefatta jämställdhet.”
Andra måsten vad gäller afrikanska feministiska bloggar innefattar African Feminists Rock, African Feminism och Rosebell Idaltu Kagumire blogg. Det har varit ett stort nöje att träffa Kagumire flera gånger och jag kan med förvissning berätta om vilken inspirerande ugandisk feminist hon är. Om du planerar att följa Kagumire, notera att hon är mest aktiv på sitt Twitter-konto. Msafropolitan.com har för övrigt en lista över de afrikanska feministiska hjälpmedel
som inte bör missas.
Den senaste statistiken visar att Internets genomslag i Afrika har sett en utveckling med 5 procent under det senaste året och ökar från 13 procent till 18 procent, och 7 procent är aktiva på sociala medier. Antalet ökar varje dag. Nätet ger en digital plattform för afrikanska feministiska bloggare att förmedla sina budskap, inte bara i Afrika utan i hela världen. Därför är det bloggarna som bildar den nya afrikanska feministiska litteraturen online