På måndag förmiddag höll Rummet sitt första av en rad kommande seminarium om hur antirasismen kan verka i praktiken utan att förlora sin politiska udd. Valerie Kyeyune Backström modererade samtalet mellan Evin Ismail, Samson Beshir, Yasmin Hussein och Nabila Abdul Fattah, som förhöll sig till frågor kring mobilisering, separatism och politisk strategi.
En återkommande punkt var hur den antirasistiska kampen kan mobiliseras
så att den når ut till även de som i dagsläget inte inkluderas av den direkt, även
om de rimligen borde omfattas av den. Yasmin Hussein nämnde bland annat
att vi måste bli bättre på att lyfta fram de aktörer som utövar antirasism utan
att ens uttala det.
Ett annat konkret förslag som diskuterades i sammanhanget
var jämlikhetsdata som Samson Beshir förespråkade. Han menar att vi kan se
hur den svenska jämställdhetsdatan betytt för kvinnorörelsen i genomförandet
av reformer genom decennierna, och att det talar för en jämlikhetsdata
som kan fungera på motsvarande sätt för den antirasistiska kampen som
jämställdhetsdatan betytt för feminismen. Beshir pratade också om en
folkbildning som konkretiserar de gemensamma känslor om att något inte står
rätt till, som finns bland rasifierade, till att handla om faktiska effekter av folks
livsvillkor.
Kyeyune Backström lyfte frågan om hur det faktiskt finns de som tjänar på
den rasistiska strukturen, att om alla verkligen förlorade på ett ojämlikt
samhälle så skulle den samhällsstrukturen ha upphört för längesen. Hon drog
paralleller till hur otroligt många amerikaner tjänade – och än i dag tjänar – på
den transatlantiska slavhandeln som byggde upp USA:s ekonomi och menar att
det i Sverige på motsvarande sätt också finns vinster för de vita i ett rasistiskt
samhälle eftersom de direkt eller indirekt inkvoteras på arbetsplatser, till
bostäder och så vidare.
Evin Ismail betonade det ohållbara i ett rasistiskt samhälle och menade istället
att det förr eller senare kommer falla tillbaka även mot de som är överordnade
i den rådande ordningen. Ismail lyfte Husbyhändelserna som ett exempel på
hur motståndet och upproren är en oundviklig konsekvens av det rasistiska
maktutövandet, och hon betonade vikten av att se vilken direkt inverkan det
fick på maktens företrädare oavsett hur de valde att benämna händelserna. Hon
avslutade med klassikern: ”Där det finns makt finns det motmakt”.