När musikern Anso Lundin startar ett soloprojekt kallar hon det Min Stora Sorg, ett namn som reflekterar att hon vågar mena allvar. Under det senaste året har hon imponerat med låtar som Blomstertid och Döda mig. På söndag spelar hon på F! s valvaka.
Min Stora Sorg (MSS) är Ann Sofie ”Anso” Lundins artistnamn. En förmiddag träffas vi på ett fik i Stockholm. Vi dricker en fruktdrink och kaffe.
MSS är inte bara ett artistnamn utan ett helt koncept. Konceptet sträcker sig från MSS naglar (idag långa, rosa och smyckade med gnistrande stenar och F!-loggan) till intensiteten i Anso Lundins röst när hon sjunger.
Berätta hur MSS kom till!
– Tidigare har jag spelat med andra utan att våga tro att jag skulle klara av att göra musiken själv. När jag till slut tog mig mod att göra det bestämde jag mig för att också våga ta allting på högsta allvar.
Hon tar en klunk fruktdrink och säger att hon har upplevt det som att det ger status att visa att en inte bryr sig särskilt mycket, att kunna rycka på axlarna åt sitt arbete.
– Det stämde väldigt dåligt överens med hur jag är som person, så när jag skulle komma på ett namn till mitt egna projekt ville jag att det skulle vara dramatiskt. Jag googlade ”min stora sorg” och insåg att det är ett uttryck som många använder, att det är allmängiltigt, samtidigt som det är dramatiskt och upphöjt. Min musik är på ett sätt väldigt allmängiltig och kan nå vem som helst, men den påstår också något väldigt dramatiskt.
Spelningarna blev outtalat politiska
Jag hörde din musik för första gången när du spelade live på Debaser Strand i Stockholm tidigare i våras. Du sa ingenting direkt politiskt på scen och använde inte några klassiska politiska symboler. Ändå uppfattade jag ditt uppträdande som politiskt.
– Först efter mina spelningar har jag insett att de uppfattas så. Jag har inte haft en politisk agenda som utgångspunkt. Men efter spelningarna har jag märkt det på vilka det är som kommer fram och på vad de säger.
De flesta som kommer fram till Anso Lundin är kvinnor som tackar för att de har fått kraft, styrka och mod av att se och lyssna på MSS.
Hur utformades MSS liveakt?
Jag har jobbat fram den noggrannt tillsammans med mina medarbetare. Jag var trött på att se saker live utan att det gav någonting, att känna att jag lika gärna hade kunnat lyssna på musiken som framförs hemma. Och jag älskar att stå på scen.
Anso Lundin berättar att hon har varit skådespelare. Hon var med och skrev pjäsen ”Om hon vore en kille skulle jag vara kär i henne”. Den är baserad på textförfattarnas gamla dagböcker och i pjäsen spelar de sina yngre jag.
Vi pratar vidare om skådespeleri och scenspråk. MSS liveakt är glamourös, ofta med bara Anso Lundin och ett par dansare på scen. Koreografin visar kroppar som vågar ta scenen i anspråk till fullo, som poserar och rör sig med attityd, entusiasmerande och utmanande. Konst är ofta just olika poseringar. När det blir lyckat gör poseringarna mer uttrycket mer äkta, de blottar, istället för att dölja eller skulptera till oärlighet.
Av vilka inspireras du till att utveckla din musik och ditt konstnärskap?
– Jag blir inspirerad av de jag har runt omkring mig, till exempel andra som gör musik i min närhet. Jag blir inspirerad av min familj som min bästa kompis Joanna, som står mig närmast och som jag har barn med… hon ger mig jävligt mycket inspiration.
Anso Lundin säger att hon även inspireras av andra kvinnor som gör och påstår saker med musik och nämner artister som Rihanna, Beyoncé, Lady Gaga och Lisa Nilsson
.
Ska spela på valvaka
Även om MSS musik inte är direkt politisk uttalar sig Anso Lundin gärna politiskt. I helgen ska hon spela på F! s valvaka.
Nu i valtider tar många artister politisk ställning. Plötsligt verkar alla musiker väldigt intresserade av politik. Men är politikerna intresserade av musikerna och andra kulturarbetare?
– Intresset har väl inte varit ömsesidigt men F! har förstått att de behöver artisterna och musikerna. De står nära kulturen på ett annat sätt, tycker jag. Många väljare och kanske särskilt unga väljare har inte alltid så stor koll på politikerna men de har definitivt koll på artister och vad de tycker.
Anso Lundin säger att F! har varit tillgängliga och att hon som artist har upplevt det lätt att bli del av deras rörelse.
– Får vi in ett feministiskt parti i riksdagen kan ju saker faktiskt förändras i grund och botten så att det långsiktigt kommer att gå för kvinnor och män att skapa musik på lika villkor. Då kommer fler kvinnor våga vara ljudtekniker och producenter.
Just ljudtekniker är en yrkesgrupp som Anso gärna ser fler kvinnor inom. När hon tidigare har påstått att många ljudtekniker behandlat henne illa har hon fått reaktioner om att ”inte alla ljudtekniker är så” och då brukar hon svara att självklart inte, men att hon har träffat många macho ljudtekniker.
–Vid soundcheck känner jag alltid att jag har mycket mer att bevisa än mina manliga kollegor som kan komma och bara säga ”jag kan ingenting, du får ratta in ljudet” till ljudteknikern. Men som kvinna måste jag ha koll på sladdar och teknik, annars bemöts jag av en nedlåtande ton. Jag måste vara jätteduktig under hela soundchecken för att sedan på en klapp på axeln och ett ”fan du var ju grym”.
Ser du det som något som kan lösas inom branschen eller är det något som bara kan ske genom att patriarkala strukturer bryts ned i hela samhället?
– Jag tror att mycket arbete kan göras direkt i musikbranschen. Det blir ju mer och mer så att kvinnorna i branschen pratar med varandra, om t.ex. hur vi förhåller oss till jobbiga ljudtekniker, och kanske allra mest hur vi kan lyfta kvinnliga ljudtekniker.
Vissa av artisterna som har ställt upp för F! har en politisk musik också. Till en viss grad är allting politiskt eftersom allt existerar i kontext med samhället. Men om vi definierar politik som strukturer, ideologier, och regelverk är ju din musik motsatsen till politik – den är rena, raka känslor. Skulle du kunna skriva en rent politisk låt?
– Jag tror faktiskt inte alls det. Jag har funderat på det och jag känner inget behov av det. Jag pratar ju om politik istället och kämpar på olika sätt och vis genom att jag är offentlig. Jag tycker dock absolut att jag som offentlig har ett ansvar, och det hade jag haft oavsett vad jag var offentlig för.
Drömspelning på onsdag
Anso har druckit upp sin fruktdrink och vi börjar prata om vad som händer nästa vecka och senare i framtiden. MSS är visserligen konceptuellt och därmed begränsat, men Anso känner att konceptet rymmer mycket. Hon har lagt en grund som hon vill bygga vidare på. Spelningen som äger rum nästa vekca på Södra Teatern är en dröm. Där kommer hon att ha med sig flera gästartister på scen, bland andra rapparen Silvana Imam.
– Det kommer att bli så häftigt, säger Anso som ser extra glad ut över att få dela scen och fest med andra musiker som vågar mena allvar med sin musik.