Startsida - Nyheter

Den arabiska vårens feministiska bloggare

Afrah Nasser, som själv räknas som en av de tio främsta bloggarna i Mellanöstern, ger oss en kort introduktion till den feministiska bloggvärlden i sin del av världen. Bloggarna är en fortsättning på en lång tradition av feministisk litteratur och skiljer sig främst från den äldre generationens feminism i fråga om verktygen, säger hon.

Jag valde inte att driva en feministisk blogg. Snarare valde bloggen mig och den råkade passa mina feministiska syften. Jag har skrivit om kvinnofrågor sedan 2009 då jag arbetade som heltidsreporter på Yemen Observer, en dagstidning i Yemen. Jag var besatt av kvinnors rättigheter så jag bestämde mig för att aktivera mig och påverka genom volontärarbete i några NGO vars verksamhetsområde är kvinnors bemyndigande.

Mitt bloggande hade inte något klart ändamål. När det blev revolution i Yemen 2011 skrev jag en blogg med titeln ”Ladies at a Men’s Cafe’ inspirerad av en upplevelse jag hade under protesten. Inlägget utlöste en stor diskussion på nätet. Mitt mål var att dokumentera min upplevelse: det var ett försök att hävda vår, kvinnors, rätt att inta det offentliga rummet. I samma stund förklarades jag som en av de arabiska feministiska bloggarna.

Feministiska bloggare är den senaste grenen av den arabiska feministiska litteraturen som länge utmanat den patriarkala dominansen i arabvärlden. Bloggarna grundar nya forum för att diskutera och sprida sin gryende feminism. Med utgångspunkt i den arabiska feministiska litteraturen från 1900-talet uttrycker dessa bloggar feministiskt medvetande.

Bland föregångarna finns Hind Naufal, som grundade tidskriften al-Fatah (Den unga kvinnan) i Egypten 1892, Mahia Najeeb som grundande tidningen Fatat Shamsan (den unga kvinnan i Shamsan) i Yemen 1960 och Shams Khaznedar som skrev för första gången med sitt riktiga namn offentligt på damsidan i tidningen Al Yamamah i Saudiarabien 1963. Arabiska feministiska bloggare har samma utmärkande drag som den äldre arabiska feministiska litteraturen: de har skapat sina egna feminismer. De två stora feministiska paradigmen som genererats kallas ”sekulär feminism” och ”islamisk feminism”.

Arabiska feministiska bloggare är således olika och kan tillhöra sekulär eller islamisk feminism, men de är formade i en nationell kontext snarare än i en religiös eller icke-religiös. Även om det kan förefalla som att de uppstod med den arabiska våren har de funnits länge. Bloggaren Nawara Najem började till exempel sin blogg 2006 och fokuserade på frihetsfrågor i Egypten, även Eman Al Nafjan som behandlat det heta ämnet jämställdhet i Saudiarabien har bloggat sedan 2008.

I början av den arabiska våren 2011 blev många kvinnliga aktivister bloggare och nätet gav dem ett verktyg att uttrycka sig utan att bli hindrade eller övervakade. Även om manliga bloggare dominerar nätet har kvinnliga feministiska bloggare också gjort sin röst hörd genom att de blivit kända inte bara i arabvärlden utan i hela världen. I maj 2011 hävdade den saudiska bloggaren Manal Al Sherif de saudiska kvinnornas rätt att köra bil och utmanade körförbudet. Hon använde sin blogg och publicerade ett kort klipp på Youtube där hon körde bil i landet. Även om Manal senare fick några dagars fängelse för gärningen hjälpte den att starta en global kampanj, ”# women2drive”, för saudiska kvinnors rätt att köra bil.

Manal, som är idag betraktas som en av världens mest tongivande personer, har förklarat många gånger att hennes sak är en fortsättning av första kampanjen som några saudiska kvinnor startade 1990. Vi noterar att skillnaden mellan den gamla och den nuvarande generationen arabiska feminister är en fråga om verktygen.

Facebook-sidor har tillåtit många feminister att diskutera och sprida arabisk feminism. Den mest populära arabiska feministiska Facebook-sidan är ”The uprising of women in the Arab world” som har över 120 000 gillar. Den utvecklades också ur en blogg under arabiska våren. Sidan kräver att FN:s deklaration om kvinnors rättigheter tillämpas fullt ut. Den har gett upphov till många kampanjer och är fortfarande aktiv.

Trots att bloggarnas direkta spridning är begränsad till dem som har tillgång till internet har sociala medier också påverkat indirekt den politiska mobiliseringen under den arabiska våren. Kvinnliga bloggare uppskattas utgöra 34 procent av bloggarna i arabvärlden. Deras huvudsakliga uppgift har dock inte varit att förmedla sina arabiska feministiska idéer utan också att tjäna som plattform där kvinnor kan representera sin egen verklighet och berätta om kvinnornas ställning i dessa länder. En sak att komma ihåg är ändå att kategorin arabiska feminister är problematisk eftersom de inte är en homogen kropp. Olika kvinnor har olika idéer, olika erfarenheter, olika politiska åsikter, och så vidare – som gäller öven arabiska feministiska bloggare.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV