Startsida - Nyheter

”Det är upp till dig, tech!”

Förra helgen var det STHLM Tech Fest, en konferens där många ledande personer från tech- och startupscenen deltar. Nu riktar åtta debattörer stark kritik mot såväl arrangören som branschen med anledning av bristen på könsbalans och den uppmärksammade och grava machokultur och sexism som präglar området.

Sverige har länge varit framgångsrikt inom IT och jämställdhet. Därför har det varit glädjande att se allt fler initiativ för att främja just jämställdhetsarbetet inom IT-branschen. Samtidigt finns det svåra problem med representation av alla kön bland anställda på IT-företag och på tech-konferenser, och branschen dras med en problematisk machokultur.

Just nu pågår STHLM Tech Fest, en tech-konferens där många ledande personer från tech- och startupscenen deltar. Ett av eventets dragplåster var VD:n för den populära dejtingappen Tinder, Sean Rad. Tinder har nyligen blivit stämda för sexuella trakasserier och diskriminering i USA av den tidigare marknadsföringschefen Whitney Wolfe.

STHLM Tech Fest siktar på att bli årets konferens inom tech-världen, i nivå med Slush i Finland, och ger startup-företag tillgång till nya användare, riskkapitalister och marknadsföringsmöjligheter. Att de väljer att använda Rad som en förebild är oroväckande för jämställdhetskulturen på eventet och sätter ett dåligt exempel för en ny våg av entreprenörer.

Många företag inom IT arbetar hårt för att förbättra jämställdheten. Industriledare som IBM och HP har båda kvinnor SOM VD:ar. Startups som Mentimeter visar med hjälp av deras mätverktyg på innovativa sätt att aktivt jobba med och följa upp jämställdhetsarbetet inom tech. I Sverige har även TechEq tagit fart, ett initiativ startat av IT-konsulter på Netlight för att stötta jämställdheten på teknikföretag. I dag har över 60 företag anmält sig till initiativet.

Stämningsanklagelserna mot Tinders VD är dock långt ifrån unika. Diskriminering och trakasserier är fortfarande ett enormt problem inom tech. Forskning från The Center for Talent Innovation:s 2014 Athena Factor 2.0 Rapporten, som tidigare rapporterats om i Harvard Business Review, visar att 51 procent av kvinnorna inom tech i USA har upplevt sexuella trakasserier, och 36 procent av dem uppfattade fördomar i sina utvärderingar. I Sverige pratade Dagens Industris podcast ”Digitalpodden” nyligen om sexism, och om hur det råder en “bredare kultur av grabbighet” inom teknikbranschen. Likartad kritik har även lyfts kring det senaste STHLM Tech evenemanget, där en av investerarna fällde en sexistisk kommentar på scen utan att någon på eventet reagerade.

Sedan kritiken har STHLM Tech Fest lagt större vikt på jämställdhetskulturen inför eventet och bett alla talarna att skriva under ett kontrakt där de lovar att prata på ett mer inkluderande sätt. Vid sidan av huvudevenemanget har även Klarna, King och andra sponsorer arrangerat Women Create Tech; ett slutsålt evenemang riktat enbart mot kvinnor inom tech- och startupscenen.

Dessa viktiga exempel verkar lovande inför framtiden av svensk tech, men vi är långt ifrån klara. Det är allas ansvar att branschen blir mer inkluderande, och för att vi ska nå dit krävs ett aktivt jämställdhetsarbete.

De 60 plus företag som skrivit under TechEq kommer att börja med att mäta hur många kvinnor och män det finns på varje avdelning och på varje nivå av företaget (ledning, styrelse och så vidare). Ett tips är att använda sig av gratisverktyg som finns på Jämställ.nu och Do.se. Det senare erbjuder verktyg och lathundar för att ta reda på hur man skapar en jämställdhetsplan, något som lagen kräver av varje företag med 25 eller fler anställda. DO hjälper även till med tips på hur man ska genomföra lönekartläggningar för att förebygga ojämställda löner.

Nyligen har vi sett ytterligare ett exempel på hur gaming-världen har mött flera utmaningar med sexism, dock den här gången men ett annorlunda resultat. Förra helgen fick den välkända gaming-kritikern Annita Sarkeesian flera dödshot så extrema att hon inte kände sig säker i sin bostad. Dödshoten var en reaktion på att hon pratade om sexism i spel i sin senaste youtube-serie.

Händelsen ledde snabbt till starka reaktioner inom gaming-communityt. Ett öppet brev som signerades av 2000 dataspelutvecklare och gamers förklarade att de står emot trakasserier och diskriminering i gaming. I brevet skrev de bland annat:

”We believe that everyone, no matter what gender, sexual orientation, ethnicity, religion or disability has the right to play games, criticise games and make games without getting harassed or threatened. It is the diversity of our community that allows games to flourish.”

Men de gjorde mer än bara stå emot någonting som de tyckte var hemskt, de bad även folk att rapportera trakasserier och stå emot det offentligt:

”If you see hateful, harassing speech, take a public stand against it and make the gaming community a more enjoyable space to be in.”

Det är precis detta sorters beteende som krävs inom hela tech-branschen för att diskriminering och trakasserier ska ta slut: folk måste lyssna – inte skratta – när någon berättar en upplevelser av sexism. Det går inte – och det är inte ok – om folk vill ha en bransch där alla är välkomna.

Vi har ett historiskt tillfälle framför oss just nu, och det är dags att göra ett val – vilken sorts bransch vill vi ha? Vill vi ha en bransch med bara en sorts person – vita män – eller vill vi vara välkomnande för alla? Framtiden är i allas händer, och det är allas handlingar och reaktioner på trakasserier och diskriminering som berättar historien om hur vi vill att branschen ska se ut.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV