Startsida - Nyheter

Dom mot sexistisk Ryanair-reklam kan vinna rättvisepris

I december 2013 förklarades Ryanairs reklam i form av flygvärdinnekalendrar olaglig av en domstol i Málaga. Nu är domen nominerad som möjlig pristagare i Women’s Link Internationals årliga utnämning av bästa och sämsta exempel när det gäller genus och rättvisa.

Sex år tidigare presenterade flygbolaget sin första kalender där kvinnor fotograferats i sexuellt objektifierande poser och kläder. Ansvariga på företaget uttalade att ”Ryanairs snygga flygvärdinnor höjer temperaturen i kabinen med den hetaste kalendern för 2008” och att ”passagerarna kan ta med sig ett dussin av Europas mest imponerande flygvärdinnor hem”.

Efter ytterligare åtta utgåvor av kalendern anmäldes kampanjen av konsumentföreningen Adecua i Spanien. Till anmälan anslöt sig åklagarmyndigheten, kvinnoinstitutet och federationen för progressiva kvinnor. Enligt domstolen i Málaga bryter kalendrarna mot den allmänna reklamlagens artikel 3, som förbjuder sådana annonser som ”kränker människans värdighet eller bryter mot de värderingar och rättigheter som finns inskrivna i konstitutionen”

Fler nomineringar finns på tävlingens hemsida och röstningen pågår ytterligare 17 dagar.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV