När RFSU marknadsförde det senaste poddavsnittet Klitoris for dummies på Facebook, plockade det sociala mediet bort annonsen.
– Det känns en aning typiskt att bli stoppad, när det pratas om kvinnliga könet, säger Maria Andersson, generalsekreterare för RFSU.
Strax efter att RFSU:s lagt upp sin annons för det senaste sexupplysningsavsnittet Klitoris for dummies, plockades det bort av Facebook.
– Det känns en aning typiskt att bli stoppad, när det pratas om kvinnliga könet säger Maria Andersson, generalsekreterare för RFSU.
I podcasten kallad Sexpodden har RFSU under lång tid producerat olika avsnitt i upplysningssyfte, där programledaren Katarina Andersson och sexualupplysarna Maria Bergström och Pelle Ullholm diskuterar och upplyser om aktuella ämnen. Reklam för nya avsnitt marknadsför RFSU främst via Facebook, vilket tidigare inte inneburit några problem. Men den här gången tog det stopp.
– Vår annons blev ganska snabbt bortplockad, säger Maria Andersson.
I samband med censureringen fick RFSU följande svar:
“Your Post wasn’t boosted because it violates Facebook’s ad guidelines by advertising adult products or services, including toys, videos or sexual enhancement products. The post remains published, but it is not running as an ad.”
– Facebook har sin egen smakdomare för vad som är ok eller inte. Jag kan förstå om Facebook inte vill att till exempel porr ska marknadsföras, men i det här fallet handlar det om sexualupplysning.
Facebook har tidigare fått kritik för att censurera anatomiska bilder av det kvinnliga könsorganet, nakna bröst i bröstcancerkampanjer, och ammande mammor, samt nakenmålningar av konstnären Anders Zorn.
RFSU vill nu reda ut problemet.
– Vi ska se om vi kan göra något åt detta. Till dess får vi försöka marknadsföra poddavsnittet i andra kanaler, säger Maria Andersson.