Nu är det en tradition! Liksom förra året publicerar vi nu listan på det gångna årets genusavhandlingar i det nya årets första nummer. Det var många avhandlingar och listan är inte klar utan kommer att kompletteras under veckan. Saknar du en avhandling? Tipsa oss!
Hamideh Addelyan Rasi, Empowering Women in the Middle East by Psychosocial Interventions: Can provision of learning spaces in individual and group sessions and teaching of coping strategies improve women’s quality of life?, Linköpings universitet, 2013, 103 sidor.
Denna studie grundar den sig på två så kallade interventionsprojekt med ogifta respektive gifta iranska kvinnor som gick ut på att lära ut dessa grupper kvinnor modeller för problemlösning som möjliggjorde att de effektivt och självständigt kunde förbättra sina livsvillkor. Före och efter interventionen jämfördes deras livskvalitet med kontrollgruppen som fick traditionell hjälp av socialtjänsten. Studien visade att sociokognitiv träning i problemlösning har en positiv effekt vad gäller att förbättra livsvillkoren i kvinnoförtryckande sociala kontexter.
Frida Andersson, The female offender: patterning of antisocial and criminal behaviour over the life-course, Malmö högskola, 2013, 74 sidor.
Studierna i denna avhandling behandlar kvinnors lagöverträdelse över livstiden. Den syftar till att identifiera faktorer som har betydelse för skillnader i brottsbanor och analysera relationen mellan könsskillnader vad gäller brott och brottsbenägenhet. Studien fann bland annat att självkontroll är den enskilt mest signifikanta indikatören om brottsbenägenhet för båda könen men förklarar inte skillnaden mellan könen.
Jenny Bengtsson, Jag sa att jag älskade han men jag har redan sagt förlåt för det: Ålder, genus och sexualitet i skolans tidigare år, Linköpings universitet, 2013, 176 sidor.
Studien undersöker föreställningar kring ålder, genus och sexualitet i de vardagliga praktikerna i skolan. Genom deltagande observation har material samlats som utifrån postrukturalistisk teori analyseras. Normgörande genom lärarnas iscensättningar och förväntningar lyfts fram. Resultaten syftar till att bidra till utvecklingen av normkritisk pedagogik.
Maria M Berglund, Värv och verk: förnyelse och tradition i nordisk kvinnolitteraturhistoria från tillkomst till tryckt bok, Karlstad universitet, 2013, 320 sidor.
Studien syftar till att analysera på vilket sätt Nordisk kvinnolitteraturhistoria hanterar förnyelse och tradition i förmedlingen av litteraturhistorien jämfört med dem litteraturhistoriska verk som den utgjorde en kritik av. Studien kommer fram till att visar förnyelse i sin omtolkning av kanoniserade författare och inkluderingen av andra typer av texter i sina första två volymer. Den reproducerar dock en stark utvecklingsnarrativ och en viss konservatism i genreurvalet i de sista två volymerna.
Lisa Björk, Contextualizing managerial work in local government organizations, Göteborgs universitet, 2013, 79 sidor
Studien analyserar ledningsarbete i offentliga organisationer. Den ställer frågan om hur den organisationella kontexten påverkar ledningsarbetet och tvärtom. Varierar den organisationella kontexten i olika könade tjänsteområden? Studien kommer fram till att organisationer är konfliktarenor där olika aktörer försöker implementera sina idéer genom administrativa former. Det finns systematiska skillnader mellan olika könade tjänster och följaktligen krävs en strukturell analys av skillnader mellan könen vad gäller ledningsarbete utöver de individualistiska förklaringsmodellerna.
Catrin Borneskog, Same, same but different: Lesbian couples undergoing sperm donation, Uppsala universitet, 2013, 63 sidor
Studien syftar till att studera lesbiska familjers välmående under processen att bli föräldrar. Studien inkluderar lesbiska par som genomgick behandling med donerad sperma och heterosexuella par som genomgick provrörsbefruktning. Studien fann att lesbiska par rapporterar bra kvalitet i sin parrelation, psykologisk välbefinnande och låg stress i samband med föräldraskapet. Heterosexuella par rapporterade en något lägre kvalitet i parrelationen och låg stress relaterad till föräldraskapet.
Dolores Calvo, What Is the Problem of Gender? Mainstreaming Gender in Migration and Development Policies in the European Union, Göteborgs universitet, 2013, 313 sidor.
Studien analyserar tal om genus och ojämställdhet policydokument på EU nivå mellan 2005 och 2010 och söker svar på frågan varför har strategin att introducera könsperspektiv i mainstream misslyckats? ”Problemet” könsojämlikhet presenteras som en fråga om bristande kvinnlig deltagande. Två huvudargument för önskvärdheten med ökat deltagande ges: ekonomisk nytta och kvinnors rättigheter att delta. Sudien visar att policytexterna uppvisar spänningar mellan utilitaristiska argument och människorättsargument där genusbegreppet används som en fast kategori, vilket motverkar själva mainstreamningen.
Cecilia Carlander, Les Figures féminines de la Décadence et leurs implications esthétiques dans quelques romans français et suédois, GU, 2013,
455 sidor.
Maria Cheung, Education, Gender and Media: Empirical Essays in Development Economics, Stockholms universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Stockholms universitet, 2013, 222 sidor
Klara Dolk, Bångstyriga barn: Makt, normer och delaktighet i förskolan, Stockholms universitet, 2013, 304 sidor
Sofia Elwér, Gender equality and health experiences: workplace patterns in Northern Sweden, Umeå universitet, 2013, 66 sidor
Britt Johanne Farstad, Glaspärlespelaren: Nya världar, etik och androcentrism i Peter Nilsons science fiction-romaner, Umeå universitet, 2013, 385 sidor
Cecilia Fernbrant, Violence against foreign-born women in Sweden, Lund universitet, 2013, 89 sidor
Ana Gil Solá, På väg mot jämställda arbetsresor? : Vardagens mobilitet i förändring och förhandling, Göteborgs universitet, 2013, 292 sidor
Lena Gunnarsson, On the Ontology of Love, Sexuality and Power: Towards a Feminist-Realist Depth Approach, Örebro universitet, 2013, 271 sidor
Lisa Harryson, “An equal share, that’s my medicine”. Work, gender relations and mental illness in a Swedish context, Umeå universitet, 2013, 94 sidor
Kajsa Holmberg, Behind the counter: female inroads, obstacles and careers in the swedish commercial bank sector, 1885-1937, Lund universitet, 2013, 273 sidor
Kristina Holmqvist Gattario, Body Image in Adolescence: Through the Lenses of Culture, Gender, and Positive Psychology, Göteborgs universitet, 2013, 97 sidor
Tanja Joelsson, Space and Sensibility: Young Men’s Risk-Taking with Motor Vehicles, Linköpings universitet, 2013, 250 sidor
Redi Koobak, Whirling Stories: Postsocialist Feminist Imaginaries and the Visual Arts, Linköpings universitet, 2013, 305 sidor
Anand Krishnan, Gender inequity in child survival: travails of the girl child in rural north India, Umeå universitet, 2013, 89 sidor
Katarina Kärnebro, Plugga stenhårt eller vara rolig?: Normer om språk, kön och skolarbete i identitetsskapande språkpraktiker på fordonsprogrammet, Umeå universitet, 2013, 369 sidor
Sara Lilliehorn, Betydelser av bröstcancer i ett livssammanhang, Umeå universitet, 2013, 90 sidor
Anna Lindqvist, Perfumes between Venus and Mars: How gender categorization of perfumes is (not) related to odor perception and odor preference, Stockholms universitet, 2013, 52 sidor
Erika Li Lundqvist, Gayted communities: marginalized sexualities in Lebanon, Lund universitet, 2013, 256 sidor
Veronica Lövgren, Villkorat vuxenskap: Levd erfarenhet av intellektuellt funktionshinder, kön och ålder, Umeå universitet, 2013, 221 sidor
Devika Mehra, Sexual behaviour among Ugandan university students:
a gender perspective, Lund universitet, 73 sidor
Maria Nyman, Resandets gränser: Svenska resenärers skildringar av Ryssland under 1700-talet, Södertörns högskola, 2013, 251 sidor.
Shirley Näslund, Födandets sociala utformning, Örebro universitet, 2013, 70 sidor
Cristina Prytz, Familjen i kronans tjänst: Donationspraxis, förhandling och statsformering under svenskt 1600-tal, Uppsala universitet, 2013, 260 sidor
Yvonne Pålsson, I Skinnstrumpas spår: Svenska barn- och ungdomsböcker om indianer 1860-2008, Umeå universitet, 2013, 337 sidor
Aage Radmann, Huliganlandskapet: medier, våld och maskuliniteter, Malmö högskola, 129 sidor
Arian Rostami, Marital satisfaction in relation to social support, coping, and quality of life in medical staff in Tehran, Iran, Örebro universitet 2013, 57 sidor
Birgitta Sköld, Strukturerna och företagandet: en longitudinell studie av kvinnors och mäns företagande i spåren av den offentliga sektorns omvandling, Lindköpings universitet, 2013, 150 sidor
Tove Solander, ”Creating the Senses”: Sensation in the work of Shelley Jackson, Umeå universitet, 2013, 253 sidor
Anneli Stranz, Omsorgsarbetets vardag och villkor i Sverige och Danmark: Ett feministiskt kritiskt perspektiv, Stockholms universitet, 2013, 220 sidor
Emma Strollo, Det städade folkhemmet Tyskfödda hembiträden i efterkrigstidens Sverige, Linköpings universitet, 2013, 260 sidor
Sara Thalberg, Students and family formation: studies on educational enrolment and childbearing in Sweden, Sociologiska institutionen, Stockholms universitet, 2013, 49 sidor
Jill Trenholm, Women Survivors, Lost Children and Traumatized Masculinities: The Phenomena of Rape and War in Eastern Democratic Republic of Congo, Uppsala universitet, 2013, 80 sidor
Ingela Tägil, Jenny Lind: röstens betydelse för hennes mediala identitet, en studie av hennes konstnärsskap 1838-49, Örebro universitet, 2013, 238 sidor
Gull Törnegren, Utmaningen från andra berättelser: En studie om moraliskt omdöme, utvidgat tänkande och kritiskt reflekterande berättelser i dialogbaserad feministisk etik
Acta Universitatis Upsaliensis, 2013, 310 sidor
Philip Warkander, ”This is all fake, this is all plastic, this is me”: An ethnographic study of the interrelations between style, sexuality and gender in contemporary Stockholm, Stockholms universitet, 2013, 235 sidor
Göran Widding, ”Det ska funka”: Om genus betydelse i relationen hem och skola, Umeå universitet, 74 sidor
Maria Wängqvist, That’s how people grow up: Identity formation in emerging adulthood, Göteborgs universitet, 2013, 77 sidor