En ”grabbkväll” som marknadsförs med en kvinnas rumpa i stringtrosor har anmälts för könsdiskriminering till Reklamombudsmannen av kampanjen Reklamera.
– Reklamen befäster könsstereotypa roller och hindrar verkligen jämställdheten, säger Johanna Dahlin, organisationssekreterare på Sveriges Kvinnolobby.
En grabbkväll på en nattklubb i Norrköping marknadsförs med en affisch där en kvinna syns bakifrån med stringtrosor, och har kritiserats för att vara sexistisk och objektifierande. Men Daniel Ergül, ansvarig för nattklubben Hugo, håller inte med.
– Tjejerna som har gjort affischen tyckte det var en rolig grej. Och sen har vi godkänt den. Det är ju så att tjejkroppen tilltalar killar. Men vi har också haft tjejkvällar med killar på bilderna och då har det har inte varit några problem, säger Daniel Ergül.
Han håller inte med om att affischen skulle kunna vara provocerande utan tycker i stället att reaktionerna runtomkring har blivit stora och negativa, speciellt bland många kvinnor. Samtidigt menar han att allas åsikter ska respekteras, men står ändå fast vid sitt beslut att behålla bilden. Han ser inte heller några problem med bildtexten.
– Värdinnor är ett finare ord för våra servitriser. De ska ta hand om bordsservering. Och att begreppet tolkas på olika sätt får stå för var och en. Vi bedriver ju inte en bordell som många tror utan vi bedriver en restaurang, säger Daniel Ergül.
Affischen anmäld
Annonsen har blivit anmäld för könsdiskriminering av Reklamera, en kampanj som drivs av Sveriges Kvinnolobby. De anmäler sexistisk reklam till Reklamombudsmannen, sedan kontaktar de företagen bakom annonsen och som uppmanas att ta bort reklamen. Johanna Dahlin är kritisk till Daniel Ergüls inställning:
– Att grabbkvällen skulle vara en rolig grej får står för honom. För oss är den här marknadsföringen ett sätt att exploatera kvinnokroppen. Det här är allvarligt om vilka budskap som sänds ut. Vi vänder oss också emot bildtexten där hela upplägget är att värdinnorna ska pyssla om grabbarna. Reklamen befäster könsstereotypa roller och hindrar verkligen jämställdheten, säger Johanna Dahlin.
Hon tycker att de ansvariga för grabbkvällsreklamen tar för lätt på kritiken och borde lyssna mer på de starka reaktionerna de fått från många personer och organisationer. Hon köper inte argumenten om att nattklubben även har tjejkvällarna där manskroppar används som marknadsföring.
– Objektifiering av killar är inte bättre än objektifiering av tjejer. Men det som vi ser är att reklam som objektifierar kvinnor är betydligt mer utspridd. Kvinnokroppen används som lockbete och marknadsföringsteknik. Det här bygger på samhällets maktstrukturer mellan könen. Det är det som gör det extra allvarligt, säger Johanna Dahlin
”Dags för lagstiftning”
Reklamera jobbar för en lagstiftning mot könsdiskriminerad reklam, något som finns i de andra nordiska länderna. Johanna Dahlin menar att det är hög tid för Sverige att ta efter.
– Problemet som vi ser med Reklamombudsmannen är att de aldrig kan utfärda några sanktioner, som böter eller kräva att dra tillbaks kampanjerna. Det enda de kan göra är att lägga upp det på sin hemsida och sprida det i form av negativ publicitet. Vi tycker inte att detta är tillräckligt effektivt och därför vill vi ha en lag mot könsdiskriminerande reklam, säger Johanna Dahlin.