Sveriges radio avslöjade den 11 februari uppgifter om att den svenska regeringen i hemlighet driver en aktiv kampanj för att påverka den bindande schweiziska folkomröstningen om Jas Gripen.
– Att Sverige för en hemlig kampanj för att påverka utfallet av den schweiziska folkomröstningen är häpnadsväckande. Här befinner sig Sverige långt ut i demokratins gråzoner, säger Anna Ek, ordförande för Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen.
Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen skriver i ett pressmeddelande att:
– Det här är första gången det presenteras så detaljerad information i förväg om hur kampanjplanerna för en vapenaffär ser ut. I dokumenten från Ekot framgår hur alltifrån luciamottagningar, svenska artister, filmskapare, författare och svensk mat är en del i kampanjen för ett schweiziskt ja till Jas Gripen. Svenska regeringar har tidigare med hjälp av konserter, kungabesök och middagar marknadsfört Jas till bland annat Indien, Brasilien, Sydafrika, Thailand och Ungern.
Anna Ek skriver på sin blogg att de omfattande satsningarna inför omröstningen i Schweiz har innefattat såväl filmfestivaler med svenska filmer samt kungabesök, middagar, konserter, poesiuppläsningar och barnkulturfestivaler.
Ulf Bjereld, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet skriver på sin blogg att vapenexport är en smutsig verksamhet.
– Den svenska kampanjen för att påverka folkomröstningen i Schweiz är marginell i ett internationellt perspektiv. Men även om den svenska kampanjen är marginell är det bra att Ekot avslöjar den och visar upp den för medborgarna i såväl Sverige som i Schweiz. Skall Sverige sälja vapen skall verksamheten ske i öppna och transparenta former.